Zkušenému šestapadesátiletému pilotovi, který má na kontě 4 635 letů, tehdy zbývalo do přistání na letišti v Plasích zhruba 500 metrů. Pravou polovinou křídla ale narazil do koruny vzrostlého stromu a stroj spadl.
Zřítil se do zahrady u bytového domu v Rybnici jen pár metrů od pergoly, kde v té době seděli a grilovali jeho obyvatelé. Na místo nehody okamžitě vyjeli hasiči i záchranáři. Pilot však vyvázl bez zranění.
Při nárazu do koruny stromu a následném dopadu na zem se poškodilo křídlo a přední a zadní část trupu sportovního jednomístného kluzáku.
Nehoda se stala 21. dubna. Zkušený pilot tehdy letěl z Plas do Karlových Varů, Sedlčan, Klatov a zpět do Plas.
„Na jednotlivých traťových úsecích byly dobré povětrnostní podmínky. Situace se ale změnila nad Horní Břízou, osm kilometrů od Plas, kdy let začal ovlivňovat vítr ze severu,“ píší v závěrečné zprávě o nehodě specialisté z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
Nehoda kluzáku na Plzeňsku |
Ze záznamů letového zapisovače je patrné, že pilot, místo toho, aby kvůli větru přistál na vhodnou plochu, pokračoval na letiště.
„Když jsem byl v oblasti u Modrého kříže, vypadalo to, že bych to mohl zvládnout do Plas. Měl jsem točit doprava a přistát na poli vedle Kaznějova. Stále jsem ale věřil, že dolétnu na letiště. Až když jsem byl nad Rybnicí, věděl jsem, že je nepřeletím,“ uvedl později pilot.
Dodal, že u posledního domu v Rybnici chtěl přistát na poli. Zachytil ale křídlem o větve a dostal „hodiny“. „Prostě mě to otočilo kolem svislé osy vpravo,“ popsal pilot. Podle odborníků tehdy správně neodhadl vzdálenost od výškové překážky a narazil do ní.
„S ohledem na okolnosti letecké nehody žádná bezpečnostní doporučení nevydáváme,“ stojí v závěrečné zprávě expertů.