iDNES.cz

U Rozvadova se staví největší odpočívka v Česku, benzinka i další služby fungují

  12:08
Čerpací stanice, běžná prodejna i provozovna rychlého občerstvení fungují na dálniční odpočívce u Rozvadova na Tachovsku bez omezení, i když hned za nimi duní stavební technika. Dělníci proměňují zdejší areál na největší dálniční odpočívku v České republice. Ta má po dokončení v příštím roce pojmout až 509 kamionů.

V pondělí 5. května začaly firmy Strabag a Suptel kompletně předělávat odpočívadlo u hranice s Německem. Podle smlouvy mají na přestavbu areálu ve směru do Německa 160 dnů.

V příštím roce se pustí do odpočívky v opačném směru, na ni budou mít 170 dnů. Za kompletní přestavbu zaplatí Ředitelství silnic a dálnic 647,9 milionu korun bez DPH.

„Bude to největší dálniční odpočívka v České republice. Dnes je tu 250 parkovacích míst pro kamiony, po přestavbě jich bude 509,“ uvedl loni v březnu při zahájení demolice prvního z opuštěných objektů u hranice mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Pomoc kamioňákům. Na dálniční odpočívce u Rozvadova jich zaparkuje dvojnásobek

Přestavba probíhá za provozu. Podle technického vedoucího provozní jednotky společnosti Strabag v Plzni Milana Krbce je stavba rozdělená na dvě etapy tak, aby řidiči i cestující měli po naprostou většinu času k dispozici všechny zdejší služby.

„Omezení budou v době, kdy dojde na rekonstrukce nájezdů a výjezdů z odpočívky. Dohoda je taková, že budou co nejkratší. Po měsíci prací při zachovaném provozu na odpočívce mohu říct, že někteří řidiči jsou neukáznění, parkují, kde nesmí, nerespektují dopravní značení,“ popsal Krbec.

Duté rány velkého pneumatického kladiva na těžkém pásovém stroji přebíjejí zvuky od aut, která po blízké dálnici sviští do Německa. Hrot rozbíjí beton někdejší silničky k bývalé celnici. O kus dál nakladač plní kusy starého betonu do jednoho nákladního auta za druhým.

Silničáři demolují bývalou celnici na Rozvadově, místo ní rozšíří odpočívku

Naložená auta vybouraný beton převážejí po mostě k parkovišti na opačné straně dálnice. „Tam ho deponujeme, recyklujeme a pak ho budeme dál používat. Snažíme se, aby odpadu bylo naprosté minimum,“ doplnil za Strabag technický vedoucí oblasti Martin Liška.

Nová parkovací místa na obou stranách dálnice vzniknou namísto zdemolovaných budov nebo v místech po okrajích, která dosud nebyla využívána. ŘSD už dříve avizovalo, že i když přibude parkovacích míst, zdejší areály se nerozšíří ani o metr.

V celé republice podle některých odhadů v současné době chybí kolem 1300 parkovacích a odstavných míst pro kamiony a těžkou nákladní dopravu. Nejrychlejším způsobem je úprava stávajících prostor. „Jediné sociální zázemí je tu na čerpací stanici, což je při takovéto kapacitě nedostatečné. Nově tu vzniknou toalety, sprchy, obchod. Prostředí bude kulturnější. Zlepšíme parkování a doplníme tu i zeleň,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Vybavení má být také odolnější i proti vandalům. Lidé, kteří pracují na Rozvadově, před lety modernizovali obě odpočívadla na dálničním obchvatu Plzně u Šlovic.

Na Rozvadově bourají bývalou celnici (7. 3. 2024)

Autor:
zpět na článek