Věže na hlavním nádraží už vykoukly, kupole bude hotová o prázdninách

  9:50
Kompletní rekonstrukce budovy Hlavního nádraží v Plzni bude stát kolem tři čtvrtě miliardy korun, úplně hotovo má být na začátku jara příštího roku. Dělníci v dubnu dokončili věžičky, pod lešením už prosvítají hotové části opláštění a v průběhu července bude hotová velká kupole. Letos budou na budově dokončené také všechny fasády.

Zpod lešení na rekonstruované budově hlavního nádraží v Plzni už vykoukly střechy malých věží s novým povrchem. (8. 5. 2023) | foto: Martin Polívka, MF DNES

„Pod lešením už teď prosvítají hotové části opláštění. V létě dělníci rozeberou lešení z vnější strany kolem střechy. Navíc o prázdninách budou osazená skla do dřevěné věžičky na samém vrcholu střechy výpravní budovy,“ vypočítal stavbyvedoucí Miroslav Kšír ze společnosti Mestrostav DIZ.

Letos budou na budově dokončené všechny fasády, do konce roku skončí práce ve spodní i horní hale v památkově chráněné nádražní budově dokončené v roce 1907.

V červenci začne cestujícím sloužit spodní hala, do které se definitivně vrátí pokladny z provizorních prostorů v prvním patře. Horní patro musí uvolnit, protože v létě se do něj přesunou hlavní stavební práce v celé budově. Cestující se tam budou moci pohybovat jen v uzavřených koridorech od výtahů a toalet. Aby nebloudili, pohyb v koridorech jim bude usnadňovat dočasný orientační systém.

Horní hala bude po rekonstrukci prosvětlenější

„V létě dojde na demontáž střechy horní haly, do konce letošního roku tam bude nová a vše bude dokončené tak, aby prostory mohly začít plně sloužit cestujícím. V prvních třech měsících příštího roku budeme pracovat v prvním patře v místech, kam veřejnost nemá přístup. Dojde i na restaurátorské práce, protože jsou tam i prostory s dřevěným obložením stěn,“ vypočítal Miroslav Kšír.

Horní hala bude po dokončení mnohem prosvětlenější, než je tomu dnes. Zároveň bude i rušným místem plným cestujících, protože při respektování všech omezení v souvislosti s památkovou ochranou budovy bude sloužit jako obchodní pasáž.

Už v létě se přestěhují do prostorů v nově dokončeném zázemí budovy v úrovni spodní haly i nástupišť zaměstnanci drážních dopravců i správců železnice zajišťujících údržbu a provoz nádraží. Na jednotlivá nástupiště je trvale zajištěný přístup eskalátory a výtahy z podchodů ze Šumavské a Železniční ulice.

Celková rekonstrukce budovy Hlavního nádraží v Plzni začala předloni v květnu. „Cílem rekonstrukce je navrácení architektonicky cenné původní podoby nádražní budově. Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní je celková rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1907,“ řekl tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Pohyb mezi spodní a horní halou ulehčí cestujícím nové eskalátory na okraji širokého hlavního schodiště.

Nádraží je výjimečné svým uspořádáním

Z pohledu památkářů je plzeňské Hlavní nádraží výjimečné svým uspořádáním. „První věcí je ostrovní uspořádání. Hlavní budova je uprostřed kolejiště a vše je ve dvou výškových úrovních. V jedné úrovni je hlavní ulice, o patro výše je pak kolejiště, což má mnoho výhod,“ vysvětlil před zahájením velké rekonstrukce budovy památkář Pavel Domanický.

Z evidenčního listu nádraží jako historické památky vyplývá, že se právě tady potkává šest významných železničních tratí. „Původně se tu setkávaly tři dráhy tří společností. Západní dráha a Dráha Františka Josefa používaly společnou výpravní budovu pro cestující, vlastní měla Plzeňsko-Březenská. Když se stanice poprvé přestavovala, opustilo se vše, co původně bylo, a nádraží se stavělo od nuly zcela jinak,“ vysvětlil tehdy památkář Pavel Domanický.

Budovu Hlavního nádraží zasáhla na konci druhé světové války jedna ze spojeneckých bomb. Kopule nad hlavní halou se tehdy vychýlila o 90 centimetrů. Zpátky ji vrátili škodováci za pomoci jednoduchých strojů.

Původní bohatou novorenesanční výmalbu haly se secesními prvky při poválečných opravách nahradila jednodušší výzdoba. Současná barevnost interiérů, jejichž rekonstrukce skončila v roce 2012, je výsledkem bádání památkářů. Po štukatérech nastoupili do práce obkladači, kteří obnovili podlahu vestibulu. Celkem vyměnili asi 700 metrů čtverečních dlažby.

Plzeňské nádraží v rekonstrukci. Hotovo má být v květnu 2024 (4. 6. 2022)

Autor: