iDNES.cz

Plzeňský registr vozidel je zavalený žádostmi, přibudou další úředníci

  9:20
Registr vozidel plzeňského magistrátu je zavalený žádostmi o přihlášení automobilů nebo změnu vlastníka. Nápor začal v okamžiku, kdy zákon umožnil přehlašování vozidel na kterémkoliv úřadu v republice. Po stavebních úpravách kanceláří je nutné přijmout další úředníky.

Do konce května si lidé kupující ojeté auto stěžovali, proč nejde odhlášení z původního a přepis na nového majitele udělat na jednom místě. Nejdřív museli auto odhlásit na úřadu původního vlastníka, pak museli jet domů a auto přihlásit na úřadu podle místa svého bydliště.

Od června už stačí k přehlášení jediná návštěva na odboru dopravy úřadu pověřené obce kdekoli v republice. Jenže některé úřady jsou nyní zavalené žádostmi.

„Od června, kdy změna nastala, zpracováváme každý měsíc až o 45 procent žádostí víc. Třeba velké autobazary naráz přinesou až sto padesát žádostí, jezdí sem přihlašovat nebo přehlašovat auta i lidé z jiných krajů. Prostory i vybavení máme, teď potřebujeme nové kolegy,“ uvedl šéf registru řidičů a vozidel plzeňského magistrátu Jiří Marek.

Zatímco do května v průměru řešili sedm až osm tisíc změn u vozidel za jediný měsíc, teď úředníci ve stejném počtu musejí zvládnout nejméně o další tři tisíce navíc.

Vedení města Plzně se už rozhodlo jednat. Uvolnilo peníze na nové úředníky. „Bylo nutné provést částečnou reorganizaci systému zpracování žádostí a stavební úpravy v budově. Nezbytné je personální posílení. Z přebytku rozpočtu jsme na to uvolnili 6,3 milionu korun,“ uvedl náměstek primátora Pavel Kotas.

Podle mluvčí magistrátu Evy Barborkové úřad postupně přijme až jedenáct nových zaměstnanců. Ekonomové spočítali, že úřad nebude prodělávat. „V budoucnu výběr poplatků spojený s agendou pokryje náklady, a měl by navíc ještě přinést městské kase dva až tři miliony korun ročně,“ uvedla Barborková.

Počet vyřizovaných žádostí výrazněji stoupl i v Rokycanech. Vedoucí tamního odboru dopravy Ladislav Königsmark nárůst odhadl na dvacet procent.

„Je poznat, že jsme blízko u dálnice. Nejvíce nám přibývají žádosti, které by se dříve dělaly v Praze. Situaci na úřadě jsme vyřešili tak, že úterý a čtvrtek máme vyhrazeny na předem objednané lidi a firmy. Snažíme se, aby zvýšený zájem nepocítili běžní klienti v ostatních dnech,“ vysvětlil Königsmark. Teď budou vyhodnocovat, zda budou na úřad přijímat ještě dalšího pracovníka, nebo to nebude nutné.

Když jsou žádosti zpracované, úředníci pošlou zprávu

V Domažlicích odhadují, že asi třetina žádostí o změny v registrech nebo přepisy vozidel není z území, jež spadá pod domažlický úřad. „Celkový nárůst podaných žádostí je několikaprocentní. Každý rok je ale jiný,“ uvedl vedoucí domažlického odboru dopravy Jan Koš.

Podle informovaného zdroje si autobazary a velké firmy otestovaly, jak rychlí jsou úředníci na registrech vozidel. Tam, kde bývají nejrychlejší, pak často míří. Dokonce i na některých obecních úřadech ve středních Čechách ležících mezi Prahou a hranicí Plzeňského kraje prý lidem radí, aby jeli raději do Plzně, že tam budou mít vše vyřízené poměrně rychle.

Šéf plzeňského registru řidičů a vozidel Jiří Marek řekl, že si už začátkem letošního roku dělali průzkum, jak se lidé budou po změně zákona chovat. Vyšlo jim, že od 1. června 2017, kdy si lidé budou moci přihlašovat nebo přehlašovat auta na kterémkoli úřadu obce s rozšířenou působností kdekoli v České republice, stoupne zájem nejméně o deset, patnáct procent.

„Využili jsme toho, že se v budově úřadu dělaly v první polovině roku změny. To nám umožnilo dopředu zajistit potřebné stavební úpravy a kompletně připravit nové potřebné kanceláře, abychom od června nebyli překvapení. Nyní to funguje tak, že v přízemí si žádosti vyřizují jednotlivci. Firmy a autobazary, které nosí najednou i desítky případů, chodí o patro výš. Tam předají žádosti, zaplatí zákonem stanovené poplatky a odjedou. Když mají vše vyřízené, přijde jim informační textová zpráva,“ uvedl Jiří Marek.

Podle informovaného zdroje je systém v Plzni nastavený tak, aby nový týden začínali takzvaně s čistým stolem, tedy všechny žádosti byly vyřízené v týdnu, ve kterém je nabrali.

Autor:
zpět na článek