Mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová řekla, že takzvané pantografové zkoušky trakčního vedení se v tunelu uskutečnily 19. června.
„Poprvé se u nás zkoušela rychlost 160 kilometrů v hodině v jednokolejném tunelu. Tyto zkoušky jsou nezbytné,“ uvedla Pistoriusová.
Odborníci při nich sledují ve speciálně upraveném vagonu na monitorech obraz z kamery, která nepřetržitě snímá klouzání sběrače lokomotivy po troleji, a zároveň se jim zobrazují další data.
Oba jednokolejné tubusy 4 150 metrů dlouhého tunelu mezi okrajem Plzně a Kyšicemi na koridorové trati Plzeň – Praha jsou v provozu od 7. prosince loňského roku.
Tunel je až do konce letoška ve zkušebním provozu, zatím je v něm povolena maximální rychlost 120 kilometrů v hodině.
Projektovaný a stavěný však byl na rychlost 200 kilometrů v hodině, protože tunel je plánovaný jako součást trasy budoucí vysokorychlostní železnice.
Železniční tunel u Plzně |
Povolení ke zvýšení rychlosti vydává Drážní úřad. Ten nejprve musí dostat od SŽDC kompletní dokumentaci s výsledky zkoušek průjezdu vlaku plánovanou maximální rychlostí.
„Pokud neshledáme nedostatky, které by vedly k přerušení řízení, rozhodnutí může být vydané velice rychle,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Podle SŽDC je schválení traťové rychlosti 160 kilometrů v hodině jedním z kroků potřebných k dosažení plánované maximální rychlosti.
Test s rychlostí 200 kilometrů, které mohou dosáhnout nejmodernější lokomotivy nebo soupravy v barvách českých železničních dopravců, je plánovaný na letošní léto. Bude záležet na žadateli, zda postupně předloží dokumentaci ke zvýšení rychlosti na 160 kilometrů, nebo rovnou na 200.