Plzeňská madona se poprvé od války dostane do rukou restaurátorů

  17:40
Do katedrály svatého Bartoloměje v Plzni, která se téměř rok a půl opravuje, už brzy dorazí odborníci a začnou opravovat Plzeňskou madonu. Bude to vrchol restaurátorských prací v kostele. Socha Panny Marie s dítětem stojí ve výklenku hlavního oltáře a patří k nejcennějším gotickým dílům v České republice.

Vzácná socha pochází z druhé poloviny 14. století. První zmínka se objevuje v roce 1384. Madona vznikla ve slavné dílně pražské rodiny Parléřů. Je vytesána z opuky a měří 134 centimetrů.

Fotogalerie

„Teď se chystá její prohlídka. Je nutné postavit lešení, aby se na ni znalci podívali zblízka. Pak stanoví, jak velký zásah bude vlastně potřebovat. Ještě nevím, co všechno od druhé světové války zažila,“ nastínil architekt Jan Soukup, který má rekonstrukci plzeňského chrámu na starosti. Doplnil, že socha Panny Marie s dítětem byla schována v úkrytu konventu plaského kláštera.

Po roce 1945 se vrátila nazpět. Od té doby neopustila hlavní oltář a nikdo ji detailně nezkoumal.

Rozsáhlá rekonstrukce katedrály zřejmě potrvá až do poloviny příštího roku. Podle Soukupa jsou zatím hotové dvě zadní kaple, kůr a vstup pod ním. Obnovená už je rovněž jižní loď, kde restaurátoři odstranili nánosy prachu a sazí, které se během století uvnitř usazovaly, a vrátili půvab freskám na stropech.

Pětadvacet metrů vysoké lešení se následně přesunulo na severní část chrámu, kde čeká odborníky stejný úkol. „Teď mechanicky čistí stěny a klenby. Odhalují veškeré prasklinky. Statik zase řeší návrh patřičného zajištění,“ popsal architekt Jan Trčka, který se také na projektu podílí. 

Letos přijde na řadu i presbytář. Hlavní oltář nebo třeba kazatelna či některé rozměrné plastiky se kvůli své velikosti a náročnosti přesunu odvážet nebudou. Omlazovací kúru podstoupí přímo v katedrále.

Nečekaným objevem jsou renesanční malby

Jinak je tomu zhruba se stovkou uměleckých kousků, které tým postupně z chrámu odváží do ateliérů. Jde především o sochy a různá výtvarná díla.

„Obraz svaté Máří Magdaleny je považován za dílenskou repliku známého italského malíře pozdní renesance Domenica Tintoretta. Ověřujeme jeho pravost. Může jít také pouze o obyčejnou kopii. Každopádně se těším na výsledek bádání,“ řekl Soukup.

Díky restaurátorským zásahům prokoukl další, tentokrát barokní obraz svaté Anny. „Byl velmi tmavý a neuměli jsme přečíst autorovy iniciály. Ve spolupráci s pražskou Národní galerií se nám snad podaří zjistit, kdo ho vytvořil,“ dodal.

Během prací, které jsou podle Soukupa zhruba ve čtvrtině, se objevuje řada překvapení. Například pod podlahou kruchty se našly rozměrné renesanční malby s křesťanskými symboly víry a naděje.

Za oltářem v severní lodi zase řemeslníci nalezli dnes už zazděné úzké okénko, kudy procházelo světlo na schody vedoucí ke klenotnici. Místnost, v níž se dříve ukládalo bohoslužebné náčiní, bude opět přístupná.

Návštěvníci se však dočkají i dalších novinek. Podívají se do podkroví, v němž se dozvědí zajímavosti o katedrále, zvonech i věži. Rekonstrukce se dočkají varhany a lavice, které budou vyhřívané. Celý interiér dostane lepší a moderní osvětlení.

Katedrála se začala stavět v roce 1340. Soukup tvrdí, že její umístění je na tehdejší dobu neobvyklé. Vývoj zprvu farního kostela skončil v 15. století. Poslední velké opravy se uskutečnily před sto lety.

Původní cena projektu rekonstrukce byla 103 milionů korun. Většina sumy šla z evropských dotací. Náklady se oproti plánu pravděpodobně zvýší.

Plzeňský biskup Tomáš Holub si přeje, aby práce skončily už v březnu 2021 a věřící zde slavili už dubnové velikonoční bohoslužby.