Začala stavba zbytku západního okruhu Plzně, hotovo má být za tři roky

  9:10
V Plzni začala výstavba poslední části západního městského okruhu. Za tři roky by auta měla projíždět po nové 3,3 kilometru dlouhé silnici propojující výpadovky na Stříbro a Karlovy Vary, jejíž součástí je i 1,2 kilometru dlouhá mostní estakáda přes údolí řeky Mže.

Stavba za více než dvě miliardy korun oficiálně začala v úterý, ale už v předchozích týdnech šly k zemi stavby, které stály v trase nové komunikace.

„Druhá část městského okruhu je jednou z největších investičních staveb Plzeňského kraje a města Plzně. Věřím, že realizace celého projektu poběží podle plánu a řidiči se po nové komunikaci budou moci projet za tři roky,“ řekla náměstkyně vykonávající funkci hejtmana Marcela Krejsová.

Nová silnice naváže na první stavbu západního okruhu mezi Domažlickou a Křimickou ulicí, po které auta jezdí od září 2014. Společnosti Berger Bohemia a Metrostav, které zvítězily ve výběrovém řízení na zhotovitele s cenou téměř 1,8 miliardy korun bez DPH, na první stavbu navážou mostem přes Křimickou ulici. Za ním bude následovat 1,2 kilometru dlouhá estakáda ze tří mostů přes údolní nivu řeky Mže.

Pak bude silnice pokračovat do kopce kolem Radčic, obejde Sylvánský vrch a skončí v nové velké kruhové křižovatce, která vznikne na Košutce mezi areálem hasičů a zimními stadiony. Do té budou ústit všechny silnice včetně Studentské a Kotíkovské ulice.

Součástí stavby je i napojení nové silnice od Radčic, mimoúrovňová křižovatka u Sylvánu nebo biokoridorový most nad komunikací určený pro bezpečnou migraci zvěře.

Západní okruh

  • Domažlická - Křimická

délka 2,6 kilometru, výstavba 2012 až 2014, celkové náklady 950 mil. Kč s DPH

  • Křimická - Košutka

délka 3,3 kilometru, výstavba 2020 - 2023, předpokládané celkové náklady až 2,3 miliardy Kč s DPH

Technická studie západního okruhu byla zpracovaná v roce 1996, o dva roky později byla upravená do varianty s jedním jízdním pruhem pro každý směr.
Zdroj:  SÚS PK

„Konečně začínáme splácet historický dluh na silniční síti v Plzni. Městský západní okruh je pro nás prioritou. Dokončením jeho druhé etapy propojíme Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí, tedy nejrozsáhlejší průmyslovou zónu města s největšími sídlišti na severu Plzně, v nichž žije na 50 tisíc obyvatel. Svedení tranzitní dopravy po západním okruhu uleví dopravě v centru města,“ uvedl plzeňský primátor Martin Baxa.

Podle smlouvy podepsané v půlce dubna mají stavební firmy na vybudování díla 34 měsíců. Staveniště si převzaly o necelé dva týdny později. Z toho vyplývá, že v únoru 2023 by měla stavba skončit.

Vedení hejtmanství uvedlo, že kraj pro tuto stavbu získal dotaci ve výši 1,5 miliardy korun z Integrovaného regionálního operačního programu. Údajně je to největší dotace iROP v ČR poskytnutá z protředků EU.

Autor: