„V současné době řidiči klimatizaci nespouštějí. Ve vozech ale funguje ventilace, která je nastavená tak, aby zvenku nasávala čerstvý vzduch,“ vysvětlil mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.
Časté výměně vzduchu napomáhá i automatické otevírání dveří ve stanicích, čímž se ve vozech rychleji mění vzduch. Navíc na konečných řidiči otevírají všechny dveře, aby před nájezdem na první stanici byl interiér důkladně vyvětraný.
Bez zapnuté klimatizace nyní jezdí i meziměstské autobusy. I tady je podle Miroslava Slaného z ČSAD Autobusy Plzeň hlavním důvodem snížení rizika nakažení koronavirem.
„Naštěstí se nyní ochladilo. V pátek, kdy bylo tepleji, s tím byl trochu problém. Řidiči s nasazenými respirátory se o to víc potili, nebylo to příjemné, ale kvůli ochraně zdraví klimatizaci nyní nezapínají,“ potvrdil Slaný.
Trochu jiná je situace na železnici. V moderních soupravách s pevnými okny, které nejdou otevírat, výměnu a čištění vzduchu řeší právě klimatizační systém.
„Klimatizaci používáme. Odstavené soupravy procházejí důkladnou ozonizací, velice často a důkladně se čistí a desinfikuje i samotná klimatizace. Čištění vozů zařazovaných do souprav je velice intenzivní,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
V polovině minulého týdne vyráželi v Plzni záchranné složky k pendolinu na hlavním nádraží, ve kterém cestovala žena, jež podle svědků celou cestu kašlala. Žena skončila v domácí karanténě a podstoupila test na koronavirus.
Od zbývajících cestujících si policisté zjistili osobní data a informovali je o možné karanténě, pokud by se u kašlající ženy virus potvrdil. Podle mluvčí Novotné pak byla souprava kompletně desinfikovaná a prošla ozonizací.
I velká nákupní centra jsou standardně vybavená klimatizacemi. Podle oslovených mluvčích firem v tomto počasí klimatizace ale nepouštějí.