iDNES.cz

Součástí obchvatu Plas bude vysoký obloukový most. Překlene celé údolí

  8:16
V roce 2022 by mohla začít stavba obchvatu Plas na Plzeňsku. Jeho součástí je 400 metrů dlouhý obloukový most přes údolí řeky Střely. Projektanti dostali jasné zadání: vymyslet most, který bez problémů denně převede tisíce aut, bude hezký a nenaruší neopakovatelné panorama památkové zóny.

Vizualizace mostu přes údolí Plas. | foto: ŘSD ČR

Se zadáním stavby, která se poklene na plánovaném obchvatu Plas asi kilometr od unikátního kláštera, si projektanti podle ohlasu odborníků úspěšně poradili.

„Most bude nejkrásnějším stavebním objektem na trase nové silnice první třídy od Plzně kolem Plas a Kralovic až na hranici Plzeňského kraje. Dlouhý bude přes 400 metrů, obloukový, s horní mostovkou, nad hladinou řeky Střely bude vysoký asi 85 metrů. Podobný objekt se tady už dlouho nepostavil,“ popsal most pověřený šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.

Pokud nenastanou problémy s územním a stavebním řízením, stavba obchvatu Plas včetně mostu by mohla začít v roce 2022. O tři roky později by už po něm měla jezdit auta.

Na začátku září se v Plasích uskutečnilo územní řízení s veřejným projednáním budoucí nové silnice.

Starosta Plas Zdeněk Hanzlíček řekl, že město s obchvatem ani mostem nemá problém.

Vizualizace mostu přes údolí Plas

„Vítáme, že se vše posouvá dopředu směrem k realizaci. Doufáme, že stavba bude moci být začátkem roku 2022 zahájená. Zprovoznění obchvatu bude pro občany Plas znamenat velkou úlevu. Teď je ve městě velká intenzita dopravy, hluk, obchvat přinese mnohem větší bezpečnost. Během jednoho dne, kdy zapršelo, jsme tu měli během jediné hodiny hned tři nehody,“ vypočítal starosta Hanzlíček.

Stávající silnice první třídy Plzeň-Most vede napříč celými Plasy. Kamiony jezdí jen pár metrů od zdí vzácného plaského kláštera.

Navíc silnice z Plas na Plzeň i na druhou stranu na Most vede do kopce a kroutí se serpentinami, ve kterých se několikrát za rok stávají těžké havárie. Mnohdy při nich umírají lidé.

Právě tyhle nebezpečné úseky obchvat odstraní. Ve směru od Plzně bude začínat nová komunikace s jedním pruhem pro každý směr v místě, kde se současná silnice stáčí doleva.

Obchvat povede rovně do lesa, po několika stovkách metrů na téměř půl kilometru dlouhý most. Pak se nová silnice povine v oblouku do mírného kopce směrem na Kralovice.

Z dokumentace vyplývá, že silnice spojující Plasy s Nebřeziny a Babinou bude obchvat překonávat mimoúrovňovými křižovatkami. Na současnou silnici první třídy Plasy - Kralovice se nová cesta napojí přibližně ve třetině dlouhé roviny u místa zvaného Sokolka.

Trasa obchvatu se ale příliš nelíbila obyvatelům Nebřeziny, vede asi čtyři sta metrů od nejbližší budovy. Báli se zejména vody z retenční nádrže. Část obyvatel se obávala, že nádrž při velkých deštích nepojme přitékající vodu z obchvatu.

Obchvat povede nedaleko Nebřežin, lidé sepsali petici

Na jaře někteří sepsali petici a předali ji starostovi Plas. „Dořešili jsme ji přesně podle petičního zákona. Na naši odpověď nebyla žádná reakce,“ uvedl starosta Hanzlíček.

V podobné fázi přípravy je v současné době i obchvat Kaznějova. Projektanti pracují i na úseku mezi Třemošnou a Kaznějovem. „Nyní budeme zahajovat práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedl Kuťák.

V příštím roce stavbaři zahájí kompletní přestavbu 1,6 kilometru dlouhého úseku mezi Plzní a Třemošnou. Nově bude mít čtyři jízdní pruhy a zmizí z něj nebezpečné horizonty.

Autor:
zpět na článek