„Celkové náklady za zimní údržbu 2024/2025 na silnicích druhých a třetích tříd byly necelých 229 milionů korun. To je o 17,5 milionu méně než v zimním období 2023/2024. Spotřeba posypové soli byla nyní 13 656 tun, o necelé tři tisíce tun méně ve srovnání s předchozí zimou. Letošní stav povrchů krajských silnic po zimním období je lepší než v letech minulých,“ řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma.
Jak vyplývá ze statistik meteorologů, právě skončená zima byla nadprůměrně teplá a chudá na srážky. „Ve srovnání s předchozí zimou 2023/2024, která byla druhá historicky nejteplejší a srážkově nejbohatší, byla ta uplynulá o 2,3 °C chladnější a srážek spadlo výrazně méně. Zásoby vody ve sněhu byly na našem území zhruba na polovině dlouhodobého průměru,“ shrnula Pavlína Míčová, vedoucí tiskového a informačního oddělení Českého hydrometeorologického ústavu.
Ze zprávy vyplývá, že na srážky byla poslední zima pátá nejchudší, v průměru spadlo jen 79 milimetrů srážek. Zima 2023/2024 byla s průměrnými 203 milimetry srážek historicky druhá srážkově nejbohatší, což představovalo 160 procent dlouhodobého normálu počítaného z let 1991–2020.
Chladnější zima s celodenními mrazy je podle odborníků pro asfaltové silnice příznivější než teplejší období, kdy jsou přes den teploty nad nulou a v noci mrzne. V kombinaci s malými trhlinkami v povrchu, které řidič ani nevidí, je to nejhorší konstelace.
„Přírodu ani fyziku neošálíme. Když do spár v povrchu zateče voda a zmrzne tam, vzniklý led se rozpíná,“ vysvětloval loni na jaře provozní ředitel krajských silničářů Radek Šíma, kdy počet výtluků a děr v silnicích byl až sedmkrát vyšší, než bývá obvyklé.
Letos začali silničáři s opravami výtluků začátkem dubna. Nejde o dočasné zalepení největších děr, ale o trvalé opravy povrchu.
Rozsah poničení krajských silnic je po zmapování stavu silničáři letos menší než po loňské zimě. Žádná ze silnic není nově v havarijním stavu. Silničáři si na základě vlastních zjištění vytvořili databázi úseků určených k opravám, které pak udělají sami. „Pořadí závisí na třídě silnice a frekvenci dopravy v daném úseku,“ podotkl Radek Šíma.
Silničáři chystají velké opravy
Krajští silničáři letos plánují i několik velkých oprav, které zasáhnou do provozu. Přes 85 milionů korun bude stát rekonstrukce 1,2 kilometru dlouhého průtahu Letkovem, je to společná akce s obcí. Lidé se dočkají i chodníků, parkovacích stání a v obci vznikne kruhový objezd.
Martina Burda za krajské silničáře upřesnila, že stavební práce by měly začít v květnu, opravy budou probíhat po etapách a s úplnými uzavírkami. V březnu 2027 by mělo být hotovo.
Ve Stříbře na Tachovsku je zavřená silnice na Kladruby, stavbaři tam za téměř 30 milionů už rekonstruují most přes řeku Úhlavku. V červnu začne velká rekonstrukce frekventované silnice z Rokycan směrem na Plzeň, před otevřením dálnice D5 byla hlavním tahem z Prahy na Plzeň.
Pracuje se na dálnici
Na státních silnicích a dálnicích je v plném proudu kompletní oprava dálnice D5 u Nové Hospody na Tachovsku ve směru na Plzeň, v opačném směru stavební firma v rámci záruky opravuje trhliny a poškození mezi Heřmanovou Hutí a Ostrovem u Stříbra.
„Po provedených kontrolách řešeného úseku byla zjištěna řada závad, které nejsou důsledkem běžného opotřebení a budou odstraněny v záruční době stavby,“ konstatoval za Ředitelství silnic a dálnic mluvčí Adam Koloušek.
Obezřetní musejí být řidiči na hlavním tahu mezi Domažlicemi a Klatovy, u Koutu na Šumavě stavbaři přestavují křižovatku, aby byla bezpečnější.
Silničáři opravují frekventovanou Lidickou v Plzni (2. 4. 2025)