„Zprovoznit ho chceme osmého prosince, těsně před tím, než začne platit nový jízdní řád,“ uvedl ředitel stavby Jan Zemánek z Metrostavu. Nové jízdní řády platí v celé republice od 10. prosince. Na mostě jsou už položené koleje i natažené troleje.
Následující téměř dva měsíce tak budou zase průjezdné oba železniční mosty. „Počítáme s tím, že v únoru sneseme z jižního železničního mostu jak kolejové lože, tak samotnou mostní konstrukci,“ nastínil Zemánek.
Ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný řekl, že otevření severního mostu ulehčí dopravě.
„V současné době je kromě mostu uzavřená i větší část nádraží. Když ta se zprovozní a uzavře menší jižní část, budeme na tom provozně podstatně lépe. Mosty na jízdní řády nemají vliv,“ vysvětlil Kostelný.
Severní most u nádraží |
Aby správci kolejí pustili na nový most vlaky, musí stavbaři mimo jiné vytrhat provizorní propojovací kolej, po které soupravy od Klatov po dobu výstavby severního mostu přejížděly na jižní blíže k městské části Slovany.
„Propojka tam byla kvůli tomu, že se původně plánovala současně i výluka kvůli přestavbě trati na Domažlice. Bez propojky by téměř rok byly obě trati odříznuté od nádraží a po tu dobu bychom museli jezdit místo vlaků s autobusy. Když se teď spojka rozebírá, jezdí místo vlaků autobusy. Naplánovali jsme i rychlé autobusy mezi Plzní a Dobřany. Jenže Plzeň je teď tak ucpaná, že i autobusy uvíznou na dlouhou dobu v kolonách,“ povzdechl si Vladimír Kostelný.
Výstavba nových mostů plzeňského hlavního vlakového nádraží souvisí s jeho kompletní přestavbou. Je jedním z důležitých uzlů na páteřní koridorové trati napříč Českou republikou od východu na západ. Hotová už je východní – pražská – část nádraží i úsek mezi řekou Radbuzou a stanicí Jižní předměstí.
Bourání severního železničního mostu u nádraží v Plzni (15. 4. 2017)
15. dubna 2017 |
Nový severní most má o 15 metrů větší rozpětí, než ten původní. Proč? Projektanti potřebovali rozšířit a také zahloubit mezinárodní silnici z Českých Budějovic do Plzně, která pod mosty kolem nádraží vede.
Před přestavbou se navíc pod nízké železniční mosty nevešly třeba kamiony (o bourání mostu čtěte zde). V současné době pod severním mostem stavbaři pokládají definitivní tramvajové koleje ve směru do centra Plzně.
I jižní most, který budou stavbaři budovat v příštím roce, bude mít ve srovnání s tím současným větší rozpětí. I pod něj se vejde více jízdních pruhů. Jeho výstavba ale bude znamenat odříznutí jižní části nádraží, tedy všech kolejí mezi hlavní budovou a Železniční ulicí, od trati na Cheb a Domažlice.
Stavbaři ale mají doslova nůž na krku, oproti harmonogramu spočítaném na dny si nemohou dovolit žádné velké zpoždění.
„Nepřekročitelnou podmínkou, kterou odsouhlasilo i zastupitelstvo, je zprovoznění silnice pod oběma železničními podjezdy do 31. srpna 2018,“ uvedl v lednu primátor Martin Zrzavecký, když byl u zahájení přestavby druhé části nádraží, do které spadají i oba mosty.
Betonování severního mostu (23. září 2017)
25. září 2017 |