Nadšenci oslavili půlstoletí lanovky na Pancíř jízdou na historických lyžích

  18:04
Šumavská lanovka ze Špičáku na Pancíř, která je dlouhá 2740 metrů, dokáže přepravit během hodiny 300 lidí, ročně jsou to pak tisíce cestujících. Je jednou ze čtyř lanovek někdejšího československého výrobce Transporta Chrudim, které jsou ještě v provozu. Dnes slavila 50 let od zprovoznění. Výročí si připomněli také šumavští nadšenci jízdou na historických lyžích a v dobovém oblečení.

„Padesátiny jsou důvodem k pořádné oslavě. Zejména když oslavencem je naše městská lanovka na Pancíř, která za pět desetiletí provozu svezla tisíce a tisíce turistů, sjezdařů, běžkařů či sáňkařů. Takže všechno nejlepší!“ Tak starosta Železné Rudy Filip Smola na Facebooku vyzval lidi k oslavě kulatin. 

„Jo a my se nezalekneme ani toho dnešního počasí,“ dodal v pláštěnce. U lanovky totiž dopoledne pršelo a teplota vystoupala asi na pět stupňů nad nulu, takže zatímco brzy ráno na záběru z webkamery bylo na Pancíři bílo, v půl jedenácté dopoledne už bylo sněhu málo. 

Na oslavu s hudbou, jídlem a svařákem zdarma či výroční turistickou známkou, turistickou vizitkou a krásnou samolepkou dorazila zhruba stovka lidí. Kolem dvaceti lidí výročí oslavilo sjezdem z Pancíře na Špičácké sedlo na historických lyžích a v historických oblecích. Nezalekli se ani přetrvávajícího deště. 

Ti, kteří měli dobře navoskováno, jeli bez problémů, další se zapotili, aby vůbec lyže uvedli do chodu. Místy chyběl sníh, který tam pomocníci dodávali lopatami.

„Jedná se o dvouúsekovou sedačkovou lanovou dráhu. Dolní úsek ze Špičáku na Hofmanky má 134 sedaček, úsek z Hofmanek na Pancíř 114,“ uvedl náčelník lanové dráhy Karel Grund. 

Ten je přesvědčený, že bude jezdit, dokud budou k sehnání náhradní díly. „Některé díly už se sice nevyrábějí, ale řešíme to výrobou na zakázku. Další díly máme ještě od výrobce na skladě v dost velkém množství,“ popsal. 

Padesát let sedačkové lanovky na Pancíř

Díly pravidelně měněné po běžném opotřebení každý rok, jako jsou ložiska či bandáže, jsou podle Grunda stále k sehnání. „K sehnání je i lano, které se každé dva roky kontroluje s pomocí defektoskopie,“ vysvětlil. Naposledy se měnilo před zhruba dvaceti lety.

Lidé podle něj i přes stáří lanovky nemusí mít strach, že se jim něco stalo, protože revize jsou pravidelné a časté. Transporta podle něj odvedla dobrou práci, ani u jediné lanovky, kterých vyrobila mnoho a které se vyřazovaly, nebylo důvodem to, že by nefungovaly, ale že nastala modernizace. 

Kromě Pancíře jezdí ještě lanovka od stejného výrobce na Kleť v Českých Budějovicích, v provozu je i na Zadově, oblíbená je i ta v ZOO Praha a na Javorovém Vrchu v Beskydech.

Lanovka na Pancíř překonávající převýšení 348 metrů dokáže přepravit 300 lidí za hodinu, což se podle Grunda v letní sezoně, kdy je o ní největší zájem, stává. Ročně přepraví tisíce lidí. 

V sezoně je totiž na vrcholu v provozu rozhledna, celoročně pak restaurace. Lákadlem k výletu na Pancíř jsou také dveře, které tam byly instalovány v rámci projektu WeLoveŠumava a bez fotografie s nimi odejde jen málokdo.

Dospělý se na Hofmanky přepraví za 75 korun, na Pancíř za 120, tam a zpět pak cesta přijde na 130 a 200 korun. Když lidé přiberou kolo, sáňky či skibob, připlatí si 20 korun. Na Pancíři v době dostatku sněhu funguje i 800 metrů dlouhý vlek.