Modeláři z Plzně otevřeli na pár týdnů lidem svůj svět jezdících vlaků

  9:12
Po třech letech se v klubovně železničních modelářů v plzeňských Skvrňanech opět rozjely zmenšené vlaky na modelovém kolejišti. Loni a předloni znemožnily tradiční měsíční výstavu pro veřejnost proticovidová opatření.

Kolejiště inspirované západočeskými nádražími a tratěmi se od poslední podzimní výstavy v roce 2019 dost změnilo. Šéf klubu železničních modelářů Jiří Baudis uvedl, že zrušili klubovnu, nechali vybourat příčku a kolejiště tak mohli zvětšit o další panely.

„Hlavní dvoukolejná trať se prodloužila asi o šest metrů. Přestavba se dotkla i vedlejší trati. Ještě čekáme na věrný model pňovanského mostu, takže jsme museli pro výstavu provizorně položit koleje na lať a po ní teď provizorně jezdí vlaky místo po mostu. Máme zastávku Špičák, ke které vlaky sjíždějí kolem hradu, pak pokračují do průjezdného nádraží. Od poslední výstavy jsme upravovali celé kolejiště, dělali jsme i na všech nádražích včetně stanice Horažďovice, i vápenka byla doplněná o další zařízení,“ zhruba nastínil rozsah prací Baudis.

Další úpravy plánují i na hlavním nádraží. Poslední dny před otevřením opakovaně testovali a projížděli všechny viditelné i skryté úseky tratí. Snažili se odchytat všechny problémy a závady, které se objevily v elektroinstalaci i všech ovládacích systémech.

Zmenšený svět druhé poloviny 20. století

I tak musejí být připravení, že si zejména v prvních dnech kdekoli na kolejišti může postavit některá z mašinek hlavu a odmítne jet dál, na tom nejhůř přístupném místě vykolejí některý z vagonků, uvolní se některý z tisíců kablíků, které jsou schované jak pod kolejemi, tak kdekoli pod povrchem krajiny zmenšené v měřítku 1:87.

Výpadek dvou velkých výstav nadšenci do mašinek z plzeňského klubu pořádně pocítili i v klubové kase, vstupné je jedním z výrazných zdrojů jejich příjmů. Z něj platí nájem, zdražující se energie, potřebné materiály i samotné modely, které po kolejišti jezdí.

Modeláři doufají, že po výstavě jejich řady rozšíří další malí i velcí nadšenci do modelové železnice, kteří si budou chtít v klubu realizovat své klukovské sny. „Po kolejích nám tu jezdí lokomotivy a vozy typické pro naši železnici od konce druhé světové války do konce minulého století. Tak bylo kolejiště koncipované, taková jsou návěstidla i vše kolem, na tom se nic nemění. A kromě jezdících modelů máme i plné výstavní vitríny,“ dodal Baudis.

Sídlo modelářů v ulici Karla Steinera je otevřené až do 18. prosince vždy ve čtvrtek a v pátek od 15 do 18 hodin, o víkendech se vlaky rozjedou už v devět hodin ráno. Letos poprvé mají připravené i zvýhodněné rodinné vstupné.

Autor: