iDNES.cz

Šlechta už malované sklo nechtěla, malíři si proto našli jiné zákazníky

  9:38
Nová expozice v klatovském Pavilonu skla představuje lidové barokní sklo z 18. století. Malíři té doby často malovali motivy ze zemědělského prostředí, řemesla, cechy, oblíbené byly i květiny. Raritou výstavy jsou skleničky nazývané prysky.

„Je zajímavé, jak se v té době proměňovali zákazníci. Koncem 17. století už šlechta přestala chtít malované sklo, měla zájem spíše o broušené nebo ryté. Malíři skla se museli situaci přizpůsobit a najít si jiné zákazníky. Těmi se stali zástupci střední měšťanské vrstvy a bohatí sedláci,“ říká průvodkyně expozice, která bude k vidění do 19. června, Dana Haviarová.

Malíři putovali od hutě k huti, kde pracovali a malovali pro zákazníky z okolí. Šlo především o různé užitkové sklo, jako jsou džbánky či poháry. „Často volili motivy, které se vztahují k zemědělskému prostředí, různým řemeslům, cechům. Inspirací byly renesanční malby a přírodní motivy. Oblíbené byly třeba květiny. Tematika byla v každém případě odlišná od toho, co dříve chtěla šlechta,“ dodává Haviarová.

V dekorech malovaných pestrými emaily se objevují i svatební, vojenské a náboženské motivy přizpůsobené dobovému lidovému vkusu. Tyto předměty mají svébytný naivní půvab a skrývají se v nich i různé příběhy.

O Velikonocích polévali chlapci z prysek dívky

Na výstavě jsou umístěny výrobky skláren z celých Čech. „Jak putovali malíři po různých sklárnách, nacházíme třeba stejné motivy u skla z jižních Čech jako u toho ze severních. Výrobky prodávali buď sami malíři například na poutích, nebo sami skláři,“ konstatuje Haviarová s tím, že podobný styl se používal i u skla z počátku 19. století.

Raritou jsou skleničky nazývané prysky. „O Velikonocích při pomlázce z nich polévali chlapci dívky vodou. Nakupovali se různě, třeba na poutích, šlo o dárkové předměty. Používaly se na nich motivy jako například holubičky nebo srdíčka,“ doplňuje Haviarová.

Vzácné exponáty byly pro výstavu zapůjčeny Vlastivědným muzeem dr. Hostaše v Klatovech, Národopisným muzeem Národního muzea v Praze a soukromými sběrateli.

Novinky návštěvníci uvidí také ve stálé expozici. Největších proměn doznaly části věnované období do roku 1900 a době mezi léty 1914 až 1929. Zde přibylo nejvíc exponátů, které byly propojeny se stávajícími do nových vývojových souvislostí. Vedle těchto proměn prošly všechny exponáty důkladnou očistou a konzervací. Ta je asi nejviditelnější na kovových montážích či galvanoplastikách.

zpět na článek