„Letěl jsem podle předem připraveného plánu, ze Strachovic s přistáním v Žatci, Rakovníku, Rokycanech, Plasích a zpět do Strachovic. Let měl trvat zhruba hodinu a půl,“ popsal pro MF DNES Vladimír Kovář.
Vzlétl v 11:30 a po celou dobu letu byl v kontaktu s řídicím střediskem Praha Information nebo s příslušnými letišti.
„Vše probíhalo v pořádku. Před přistáním do Strachovic jsem chtěl provést poslední korekční zatáčku vlevo, abych se poté stočil na přistání v předobočním větru o síle mezi 5 a 10 uzly,“ popsal Kovář, který je zakladatelem softwarové společnosti Unicorn a patří mezi stovku nejbohatších Čechů.
Zřítil se s vrtulníkem. Následoval transport záchranářskou helikoptérou do nemocnice![]() |
„V levotočivé zatáčce mi asi náhlý závan větru přinesl můj vlastní rozvířený vzduch a propadl jsem se zhruba ze 120 metrů. Moc se nedalo dělat, ve třech vteřinách jsem byl na zemi,“ pokračoval pilot.
Při nárazu na zem ve 12:54 hodin si vyrazil dech, ale stačil se odpoutat a vylézt ven z vrtulníku.
„Lidi z vesnice u mě byli v minutě, záchranka okamžitě a pak přiletěl vrtulník. Převezli mě do Plzně, kde je o mě postaráno. Chtěl bych poděkovat všem, kteří mi pomohli, zejména pak lidem z vesnice, policistům, záchranářům, hasičům, posádce vrtulníku záchranné letecké služby. Naprosto špičkové péče se mi dostalo na emergency ve Fakultní nemocnici v Plzni na Lochotíně a poté jsem byl převezen na ortopedickou JIP se zlomeninou kotníku a několika zlomenými a pohmožděnými žebry od čtyřbodového bezpečnostního pásu,“ poděkoval dvaašedesátiletý Kovář s tím, že je všem složkám záchranného systému a lékařům a sestrám v nemocnici hluboce zavázán.
Pád vrtulníku na Plzeňsku způsobilo nezvládnutí pilotáže, soudí vyšetřovatelé![]() |
Je přesvědčen o tom, že konstrukce vrtulníku Guimbal Cabri mu zachránila život. Ve stroji cestoval sám.
Podle Martina Štěpána ze Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje byl zraněný muž po celou dobu ve stabilizovaném stavu a při vědomí. „Přebírali jsme ho do péče se zraněním lehčího charakteru v oblasti dolních končetin. Nicméně z povahy mechanismu úrazu byl letecky transportován do zdravotnického zařízení,“ shrnul Štěpán.
Podle prvotních zjištění vyšetřovatelů leteckých nehod šlo nejspíš o chybu při pilotáži. „Došlo ke ztrátě rychlosti, významnou roli tam hrál zadní vítr. Je třeba správně reagovat na zvýšené klesání, které vznikne. Když se to neprovede správně, je problém,“ vysvětlil zástupce ředitele Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák.
Unicorn, Petrovka, krávy i škola pilotů. Nahlédněte do království miliardáře Kováře![]() |
Stroj, se kterým Kovář havaroval, byl ve Francii vyroben v roce 2020, od ledna 2021 je registrovaný v České republice. Vyšetřovatelé poškozený vrtulník ohledali přímo na místě tvrdého přistání. „K odvozu nebyl důvod. V tomto týdnu se pokusíme s výrobcem analyzovat data z řídicí jednotky. Uvidíme, co získáme, protože rok 2020 byl rozhraním mezi jednotkami s menší a větší kvalitou dat,“ řekl Bejdák.
Nehodu vidělo několik lidí. Jejich svědectví bude pro letecké vyšetřovatele důležitými kamínky při skládání mozaiky toho, co přesně se stalo.
I když šel vrtulník rychle k zemi, pilot se podle vyšetřovatelů snažil stroj ovládat. „Vstoupil do toho, něco dělal. Proto jsou následky na zdraví takové, jaké jsou. Dopadlo to ještě velice dobře,“ uzavřel Josef Bejdák.
Vyšetřování bude trvat několik měsíců. Hasiči na místě odpojili baterii v nabouraném stroji, policisté dali pilotovi dýchnout ještě před jeho převozem do nemocnice. Podle policejní mluvčí Barbory Šmaterová byla dechová zkouška pilota na alkohol negativní.