iDNES.cz

Začíná oprava hlavní budovy nádraží v Plzni, schodiště doplní eskalátory

  9:36
Startuje kompletní rekonstrukce památkově chráněné budovy plzeňského hlavního nádraží. Kolem 20. května začnou v hale první práce a ty potrvají celkem 805 dnů.

Historickou budovu Hlavního nádraží v Plzni čeká důkladná rekonstrukce. | foto: Vizualizace Správa železnic

Zhotovitel si staveniště přebral 29. dubna, tehdy začalo odpočítávání 805 dnů.  Do konce května 2024 si převezme Správa železnic kompletně zmodernizovaný objekt, říká harmonogram prací.

„Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní je celková rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1907. Bude zahrnovat opravu střechy a obvodového pláště, úpravy vnitřních prostor v přízemí i v patře odbavovací haly. Cílem je zlepšení služeb pro cestující,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V tendru zvítězilo sdružení firem Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers s nabídkovou cenou 667,9 milionu korun bez DPH. Správa železnic avizovala, že je do rekonstrukce připravena investovat maximálně 721 milionů korun.

Jednou z prvních prací uvnitř bude zúžení hlavního schodiště, které doplní eskalátory. „Pro cestující bude ještě před zahájením samotných prací zřízen nový orientační systém,“ upřesnil Miroslav Kšír ze společnosti Metrostav DIZ.

Rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni

V opravené budově bude nepřehlédnutelné výrazné prosvětlení horní haly, která bude fungovat jako otevřená čekárna s obchodními pasážemi.

Projektanti při úpravách budovy počítají i s tím, že s nástupem nových dopravců budou i oni potřebovat zázemí v budově, která je jednou z výrazných dominant této části Plzně. Tomu budou uzpůsobené nejen kanceláře ve vyšších patrech.

Hlavní nádraží v Plzni

  • Na začátku 20. století nahradila původní výpravní budovy tří drah, které se zde stýkaly. 
  • Je postavená v neorenesančním a secesním slohu, slavnostně otevřena byla v roce 1907.
  • Je jednou z architektonických dominant centrální části města Plzně.
  • Výjimečná je tím, že stojí uprostřed kolejiště, zatímco naprostá většina výpravních budov v České republice je vybudovaná na okraji.
  • Při náletu spojeneckých bombardérů na vojenské vlakové transporty na nádražích v Plzni zasáhla jedna z bomb budovu a při výbuchu se kopule nad hlavní halou nadzvedla a posunula o 15 centimetrů.
  • Od roku 2000 je výpravní budova památkově chráněna.

Všechny toalety budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou nové systémy orientace. Celý prostor budou sledovat bezpečnostní kamery.

Protože výpravní budova je památkově chráněná, nová okna a dveře budou respektovat tvary těch původních, ale zadrží mnohem více tepla.

Památkář Pavel Domanický vysvětlil, že unikátnost plzeňského nádraží je v jeho uspořádání.

„Výpravní budova je uprostřed kolejiště a vše je ve dvou výškových úrovních. V jedné je hlavní ulice, o patro výše je pak kolejiště, což má mnoho výhod. Snaha o symetrické uspořádání stanice je znát i v tom, že budova má před svým čelem prostor jakéhosi náměstí, jež připomíná čestný dvůr obvyklý u zámků,“ vysvětlil Pavel Domanický.

Plzeňské hlavní nádraží vzniklo v místě, kde se původně setkávaly tři dráhy různých společností. Západní dráha a Dráha Františka Josefa používaly společnou výpravní budovu pro cestující, Plzeňsko-Březenská měla vlastní.

Podobně koncipovaná nádražní budova je v Německu. Za architektonického sourozence plzeňské výpravní budovy je podle památkáře možné považovat nádražní budovu v Českých Budějovicích, která ale stojí po straně kolejiště. „Budovy vznikaly přibližně ve stejné době,“ vysvětlil Domanický.

Na začátku 20. století všechny nahradila jedna nádražní budova. Při náletech na vojenské transporty v závěru druhé světové války zasáhla budovu letecká puma. Její velká kopule se tehdy nadzvedla a vychýlila o 15 centimetrů. Zpátky ji dokázali usadit škodováci jednoduchými stroji.

Autor:
zpět na článek