Smlouvu na provoz expresů a rychlíků z Prahy na západ Čech podepsalo ministerstvo dopravy se společností Arriva na konci června. Kontrakt má trvat patnáct let. Arriva tak od změny jízdních řádů vystřídá u těchto spojů v polovině prosince 2028 České dráhy.
Teď vítěz tendru objednal u Škoda Group 22 nových nízkopodlažních elektrických jednotek pro zajištění těchto spojů. Šest jich bude čtyřvozových a prioritně budou pendlovat mezi Prahou a Chebem, zbylých 16 bude disponovat třemi vozy.
Podle mluvčího Škoda Group Jana Švehly jde o nízkopodlažní elektrické jednotky nové generace s označením Škoda 26Ev. Předseda představenstva Škoda Group Petr Novotný zdůraznil, že domácí dodavatelé komponentů budou ve výrazné převaze.
„Segment dálkových rychlostních vlaků s rychlostí 200 kilometrů v hodině je pro nás velmi důležitý. Věříme, že nová platforma, jejíž vývoj u nás probíhá již několik let, uspěje nejen na českém, ale také na celoevropském trhu. Na výrobě těchto nových vlaků bude mít obrovský podíl také český průmysl. Očekáváme, že podíl českých dodavatelů se bude pohybovat kolem 80 procent, jako tomu bylo u posledního projektu na nové elektrické vlaky,“ shrnul Novotný.
Generální ředitel Arriva Transport ČR Daniel Adamka připomněl při podpisu smlouvy, že objednávka za více než sedm miliard korun je v historii společnosti největší investicí v Evropě.
Tunelem u Plzně se vlak při testu řítil stošedesátkou, brzy ještě zrychlí![]() |
„Nové jednotky, které budou vyrobeny v České republice, přinesou nejen moderní design s tyrkysovým nátěrem a výrazným fialovým X, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům a palubnímu občerstvení. Mysleli jsme i na cyklisty a turisty – ve vlacích bude dostatek prostoru pro kola, což ocení zejména cestující směřující na Šumavu nebo do lázeňských oblastí,“ řekl Adamka.
Vývoj jednotek stál výrobce stovky milionů korun. Mluvčí škodovky zdůraznil, že tyto elektrické jednotky jsou vyvinuté pro meziregionální a dálkovou dopravu. „Koncept umožňuje konfiguraci jednotky od tří do sedmi vozů. Každá tvoří uzavřený celek bez přechodových měchů, které jsou běžné u vlaků sestavených ze samostatných vozů a lokomotivy,“ vysvětlil Jan Švehla.
Čtyřvozové jednotky mají i část s první třídou, kde jsou na jedné straně vedle sebe dvě sedačky, na druhé straně uličky je pak jen jedna. Ve druhé třídě jsou dvě sedačky vedle sebe na obou stranách, uprostřed mezi nimi se prochází uličkou.
V obou variantách jsou bezbarierové toalety a vyhrazená místa pro přepravu jízdních kol i kočárků. Podlaha vozu je ve stejné úrovni, jako je hrana standardních nástupišť. I hendikepovaní se do vlaku dostanou bez problémů.
Klatovy letos nejvíc investují do ulic, chtějí to mít hezké u nádraží![]() |
V současné době nasazují České dráhy na spoje z Chebu přes Plzeň do Prahy ucelené soupravy moderních vozů InterJet ve spojení s klasickou lokomotivou. Poprvé se na západní větvi třetího železničního koridoru objevily v prosinci 2021. Místo nich Arriva nasadí za tři roky čtyřvozové jednotky.
Z Klatov přes Plzeň do Prahy jezdí ČD s ucelenými soupravami pěti vozů, jejich součástí je i vagon pro matky s dětmi nebo s oddílem jen pro ženy. Rychlíky jezdící pod názvem Berounka nahradí v polovině prosince 2028 nové třívozové jednotky.
Ve zveřejněné smlouvě mezi ministerstvem dopravy a Arrivou je mimo jiné podmínka, že u vlaků z Klatov nesmí na pražském hlavním nádraží odpojená lokomotiva objíždět vagony, aby se před cestou zpátky na západ Čech dostala zase do čela vlaku.
Z toho mimo jiné vyplývá, že dopravce může používat jen soupravy, které mají na jednom konci lokomotivu a na druhém řídící vůz, nebo jednotky s řídícími stanovišti na obou koncích. Právě tohle řešení zvolila Arriva.
Památkově chráněnou výpravní budovu nádraží v Chebu čeká obnova za 800 milionů![]() |
Správa železnic navíc počítá s elektrizací trati z Klatov do šumavské Železné Rudy. Loni informovala mluvčí společnosti Nela Eberl Friebová, že tyto práce by mohly začít v roce 2027.
„Elektrizace 49 kilometrů dlouhého úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem. Tím odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do populárních šumavských středisek. Záměr projektu a dokumentaci pro společné povolení stavby vytvoří společnost SAGASTA. Vlastní realizace prací se předpokládá v letech 2027 až 2029, celkové náklady dosahují výše 1,5 miliardy korun,“ uvedla mluvčí.
Podle správce železniční infrastruktury jde o takzvanou prostou elektrizaci, která spočívá v doplnění trakčních sloupů, natažení troleje a výstavbě pouze zařízení nezbytných pro provoz elektrických vlaků.
Nové jednotky ze Škody budou dvousystémové, takže si v České republice poradí s oběma napájecími soustavami - jak se střídavým i stejnosměrným napájením. Podle výrobce mohou být upravené například i pro další odlišný systém, jaký je používaný například v Německu.
1. července 2019 |









