Vytouženou silnici na Rokycansku dokončí o půl roku dříve, uleví dvěma obcím

  10:20,  aktualizováno  10:20
Nová, 5,3 kilometru dlouhá silnice vedoucí od dálnice D5 u Rokycan na severní Rokycansko se v celé délce otevře řidičům letos na podzim. Původní termín podle podepsané smlouvy byl přitom jaro příštího roku. Vytoužená komunikace se vyhýbá zástavbě, jde napříč poli a loukami. Její zprovoznění ihned pocítí obyvatelé Oseka a Litohlav.

Nová silnice uleví dvěma obcím na severu Rokycanska. Hotová bude oproti předpokladu o půl roku dříve. | foto: Petr Ježek, MF DNES

„Stavba postupuje rychleji, než se původně předpokládalo. Zprovozněna bude už letos na podzim,“ uvedla mluvčí krajské správy a údržby silnic Martina Burda.

Nová silnice se vyhýbá zástavbě, jde napříč poli a loukami. Její zprovoznění ihned pocítí obyvatelé Oseka a Litohlav, protože oběma obcemi denně projíždějí stovky aut. Ta se jim pak budou vyhýbat.

Podle loňského vyjádření technického ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martina Víta se po kompletním otevření nové silnice na severní Rokycansko nejvíce uleví Rokycanům, protože auta jedoucí od dálnice D5 už nebudou projíždět přes celé centrum města a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice.

Přes půl roku bude zavřená. Silnici z Rokycan do Ejpovic čeká velká oprava

„Pro Rokycany bude mít otevření nového napojení na severní Rokycansko klíčový význam,“ podotkl Martin Vít.

Asfaltový had nové komunikace se už zařízl do krajiny. Na dvou místech řidiči novou cestu kolmo přejíždějí, když jedou po silnicích mezi Osekem a Vitinkou nebo Osekem a Litohlavy.

I když stavaři ještě osazují podél nové komunikace svodidla, pracují na svazích, podél cesty pokládají kabely a vozovka ještě nemá v celé délce poslední asfaltovou vrstvu, pro některé řidiče už je lákadlem se po nedokončené silnici svézt. Nezastaví je ani zábrany postavené přes půl silnice, ani značky zakazující vjezd.

Policisté o tom vědí a nepravidelně tam hlídkují a neukázněné šoféry pokutují. „Mohu potvrdit, že policisté při výkonu služby tato místa monitorují. Zaznamenali jsme už několik případů nerespektování dopravního značení. Budovaná komunikace je stále staveništěm, do kterého je zakázané vjíždět,“ upozornila policejní mluvčí Eva Červenková. Vjezd mají povolený jen vozidla stavby.

Jedinou oficiálně zprovozněnou částí nové silnice je úsek od podjezdu pod dálnicí D5 u Rokycan ke křižovatce u Litohlav a navazující napojení do Litohlav s kruhovým objezdem. V celém úseku je zatím omezena rychlost na 30 kilometrů v hodině.

Řidič usnul při jízdě po D5, poblíž benzinky u Rokycan převrátil kamion na bok

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek při zahajování stavby v roce 2023 řekl, že po dvoumiliardovém západním okruhu Plzně je tato silnice druhou nejdražší krajskou dopravní stavbou. Pětikilometrová silnice vyjde zhruba na 400 milionů korun. Zatím není jasné, kdy by od Rokycan na sever mohla pokračovat obchvaty Březiny a Břas.

Součástí stávající stavby je lávka pro pěší a cyklisty nad novou silnicí. Stavaři ji na litohlavské straně napojují na už zaslepenou starou silnici do Rokycan, na jejím druhém konci pracují na stezce pod dálničním mostem k Rokycanům.

Autor: