Kvůli stavbě už je uzavřena silnice od mostu přes řeku Úslavu do areálu střelnice, na níž silničáři frézují asfalt. V současnosti je problematické ke střelnici dojet. Na začátku března se ale práce začnou přesouvat na hlavní silniční tah od mostu přes řeku na Rolnické náměstí. Nejpozději v polovině března už bude tato silnice uzavřená. Zákazy vjezdu budou platit pro všechna auta včetně autobusů.
„Spoje linek 29 a 30 pojedou přes Rolnické náměstí v Lobzích obvyklou trasou naposledy 14. března,“ upozornil dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Miroslav Macháň.
Od 15. března pojedou tyhle autobusy po objízdné trase naplánované od Pietasu po Rokycanské kolem Divadla Alfa, dál kolem pivovaru, poté odbočí na most Nad Nádražím a pak po Lobezské dojedou až ke kruhové křižovatce v Částkově ulici, kde se vrátí na obvyklou trasu. Stejnými ulicemi pojedou autobusy linek 29 a 30 i v opačném směru. „Stejná objízdná trasa je plánovaná i pro ostatní automobilovou dopravu,“ upozornila mluvčí Vodárny Plzeň Dana Veselá.
Kvůli uzavření spojnice mezi Lobzy a Slovany tak zase nedojde na dlouho připravovanou opravu Lobezské ulice, po které je plánovaná objížďka. O té se uvažuje už řadu let kvůli nerovnostem, místy kolejím ve vozovce a také velkým loužím, které se tam tvoří za deště.
Nejprve po ní vedla objížďka při rekonstrukci Slovanské ulice, v loňském roce na ni byla směrovaná doprava, která objížděla více než kilometr dlouhé uzavírky Koterovské kvůli kompletní přestavbě ulice a železniční trati, letos bude muset ještě vydržet nápor aut kvůli uzavřenému průjezdu přes staré Lobzy.
Řidiče zřejmě čeká zkouška nervů
Podle dopravních expertů se v prvních dnech po převedení dopravy na objízdnou trasu dá očekávat, že se v dopravních špičkách ucpou dalšími stovkami aut jak Lobezská, tak průtah kolem pivovaru.
V odpoledních dopravních špičkách to není na průtahu kolem pivovaru výjimkou už nyní. Autobusy a trolejbusy, které jsou uvězněné mezi auty, tam nabírají desetiminutová i větší zpoždění. Když v březnu přibudou ještě další auta z objížďky, zdržení zřejmě dál porostou.
Podle náměstka primátora pro dopravu Aleše Tolara budou v následujících týdnech ještě další jednání o tom, jak snížit dopady uzavření Rolnického náměstí. Oslovení dopravní experti předpokládají, že na objízdné trase budou přeprogramovávat semafory. „Bude to náročné, protože v téhle oblasti je hned několik silných dopravních proudů,“ shodli se oslovení.
Práce na vodovodu a kanalizaci ve starých Lobzích začaly v minulém týdnu, plánované jsou do listopadu. „Stavební práce jsou rozplánovány do čtyř etap, a právě na etapizaci a koordinaci s ostatními stavbami jsme si dali záležet. Nicméně jako každá velká stavba, i tato přinese určitá omezení, a proto všem děkujeme za pochopení. Začne se na Rolnickém náměstí u mostu přes řeku Úslavu a postupně stavební práce dosáhnou až před křižovatku s ulicí Dlouhá,“ řekl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Dana Veselá z Vodárny Plzeň vypočítala, že má stavební firma podle smlouvy zvládnout do poloviny letošního roku výstavbu 900 metrů splaškové kanalizace, téměř 650 metrů dešťové kanalizace a přibližně 800 metrů vodovodního řadu. „Součástí stavby je obnova stávajících vodovodních přípojek v rámci veřejných pozemků,“ vypočítala Veselá.
Po dokončení stavby by se mělo zlidštit i Rolnické náměstí, které je v současné době jednou velkou zatáčkou, kde silnice je i několik desítek centimetrů nad úrovní okolního terénu, chybí tam chodník i zeleň. Navíc když se v zatáčce potkají dva kloubové autobusy, jeden musí většinou zastavit u strany a druhý jede, aby se bezpečně vyhnuly.
Na dobudování vodovodu a kanalizace čekají obyvatelé starých Lobez desítky let, první sliby byly ještě z doby socialismu. Oblast je braná jako vesnická zóna se zhruba třemi desítkami domů.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz