iDNES.cz

Z Plzně povede cyklostezka do Českého lesa, skončí na přechodu Železná

  11:28
Zhruba za pět let by se cyklisté mohli pohodlně dostat z Plzně až k německé hranici. Nová cyklostezka by měla vést mimo silnice druhých a třetích tříd. Téměř stokilometrový úsek ze západočeské metropole přes Český les na přechod Železná bude součástí mezinárodní trasy.
(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Jedná se o část mezinárodní cyklotrasy 37 označované jako Paneuropa Radweg spojující Česko, Německo a Francii. Celá cyklotrasa by měla vést dále přes Norimberg, Heidelberg, Štrasburk, Nancy a Chálonsen-Champagne do Paříže.

Podle starostů z obcí na trase by mohl úsek z Plzně k hranici vést ve finále mimo silnice druhých a třetích tříd. To by podle nich mohlo trvat odhadem pět let. Cestou cyklisté projíždějí třeba obcemi Pňovany, Sytno, Brod u Stříbra, Bernartice či Bělá nad Radbuzou.

„Rada Plzeňského kraje schválila zadání aktualizace vyhledávací studie na tuto část cyklotrasy číslo 37,“ uvedl koordinátor Plzeňského kraje pro výstavbu cyklostezek Vladimír Kroc.

Studie bude hotová v příštím roce. Výsledkem by měla být optimalizace trasy a přeložení problémových úseků mimo silnice druhých a třetích tříd. Kroc připomněl, že první studie na úseku z Plzně na Železnou je z roku 1998, a je tedy mírně zastaralá.

„Teď má Plzeňský kraj cyklostezky jako prioritu, dosud si tuto cyklotrasu řešily obce v rámci svých katastrů. Některá území, přes která trasa tehdy vedla, jsou dnes třeba zastavěná, v některých částech vznikly cyklostezky místního významu s čtyřčíselným označením, jejichž vedení je dané požadavky obcí. V řadě případů ale vedou souhlasně s cyklotrasou. To vše se musí nově vyladit a zasednout se starosty na trase za jednací stůl,“ popsal Kroc.

Starosta Bělé nad Radbuzou Libor Picka, který je otcem původní studie, si myslí, že doba pěti let na zhotovení je reálná, protože obcí je na trase poměrně hodně, zhruba třicítka.

„Takže to není o tom, že by nějaká obec musela stavět nějaké dlouhé kilometry,“ uvedl Picka. Připomněl, že se jedná o trasu dlouhou asi 95 kilometrů a hotových je zhruba 15 kilometrů.

Podle Picky by měla cyklotrasa sloužit k tomu, aby se z Plzně na kole za dva dny dojelo do Železné, tedy ke kraji Českého lesa. Zpět by už kolaři mohli jet cyklobusem nebo vlakem.

„Chceme, aby se kolem trasy cykloturistika oživila. Trasa je vedená i s ohledem na děti, takže tam nejsou prudké kopce ani sjezdy. Zkrátka aby to byl hezký rodinný výlet, když se lidé z Plzně rozhodnou, že objeví Český les na kole. Dnes ho mohou navštívit jen díky cyklobusu,“ popsal Picka.

Výhodou cyklotrasy podle něj je, že se dá pokračovat i do Německa, kde je bez strachu z velkého automobilového provozu sjízdný úsek v délce dalších 60 kilometrů. „Takže výlet by si mohli Plzeňané prodloužit na zhruba 160 kilometrů,“ uvedl.

Příkladem, že bude mít cyklostezka přínos nejen pro cyklisty, ale i pro obce, je podle Picky Lhota u Stříbra, která je na trase. Picek přiblížil, že v obci před zhruba osmi lety vybudovali takzvaný cyklodům, který slouží zároveň k setkávání místních.

Největším problémem bývá vykoupení pozemků pro stezku

„Když tam přijedou cyklisté, najdou tam nejen stojany, ale i jednoduché občerstvení, v patře pak ubytování,“ přiblížil starosta Bělé.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek uvedl, že ideální postup je, když se obci podaří v úseku vykoupit pozemky a investici připravit. Pak na vybudování cyklostezky může získat dotaci z fondu dopravní infrastruktury a kraj poté investici dofinancuje.

„Obec bude tedy mít na bedrech pouze přípravu a údržbu stezky,“ popsal Čížek.

Podle Kroce není při finanční vstřícnosti Plzeňského kraje vůči cyklostezkám paradoxně takovým problémem získat peníze, ale majetková příprava. „Oříškem bývá vykoupení pozemků. Pak už jsme schopní se starosty řešit s pomocí dotačních programů či finanční pomoci kraje profinancování úpravy povrchu cyklostezky a vybudování doprovodné infrastruktury,“ popsal Kroc.

Potvrdila to starostka Kozolup Michaela Opltová. „Strašně dlouho jsme nemohli získat pozemky pod cyklostezkou, až letos se nám podařilo je vykoupit. Už máme připravený projekt. Zhruba do dvou let by se mohla realizovat oprava pěti kilometrů povrchu cyklostezky,“ popsala Opltová.

Podle Kroce je na trase spousta úseků, které jsou lesními a polními cestami, kde je omezený provoz motorových vozidel pro potřeby obsluhy lesních pozemků a polností. Výhodou těchto komunikací je, že příprava oprav není spojena s nijak složitým administrativním procesem. Výsledkem bude podle Kroce příjemné svezení na kole třeba uprostřed lesní zeleně.

zpět na článek