iDNES.cz

VIDEO: V Plzni otevřou nový bezbariérový terminál, stavba trvala rok

  16:16
Nový autobusový terminál u hlavního vlakového nádraží v Plzni začne v neděli sloužit cestujícím. Stavba vyšla na 150 milionů a její součástí jsou stání pro autobusy, deset zastřešených nástupišť, odstavná plocha i eskalátory propojující terminál s podchodem vedoucím z hlavního nádraží.

Od prvního kopnutí do země potřebovala firma Eurovia jeden rok k vybudování autobusového terminálu, který je dvěma podchody přímo spojen s vlakovým nádražím a sousedí i se zastávkami městské hromadné dopravy.

Terminál od roku 2011 připravovala společnost Poved, který je organizátorem veřejné dopravy v Plzeňském kraji.

„Hlavním problémem Plzně je v současné době velké množství vozidel, kterými do města přijíždějí lidé za prací nebo studiem. Cílem nového terminálu je nabídnout cestujícím alternativu k individuální dopravě. Na jednom místě vznikl přestup mezi městskou dopravou, vlaky a autobusy veřejné linkové dopravy. Lidé jezdící mimo Plzeň nebudou ztrácet čas,“ řekl bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík, který je zástupcem ředitelky společnosti Poved.

„Terminál je kompletně bezbariérový, nechybí veřejné toalety ani zázemí pro řidiče. V budoucnu před vlakovým nádražním přibude ještě provozní budova s informačním centrem, prodejem Plzeňské karty a jízdenek na MHD,“ nastínil technický náměstek primátora Pavel Šindelář.

Na nový terminál budou zajíždět spoje páteřní autobusové linky od Tachova, a dále spoje, které do Plzně přijíždí od Losiné, Starého Plzence, Chrástu, Zruče-Sence a Rokycan.

O víkendu také spoje linek obsluhující severní Plzeňsko od Třemošné až po Kralovice a Kožlany. U těchto spojů se od neděle ruší zajíždění na Centrální autobusové nádraží.

To je od nového přestupního uzlu vzdálené téměř tři kilometry. Postupně ho čeká provozní útlum.

„V době, kdy Škodovka zaměstnávala desítky tisíc lidí, mělo umístění Centrálního autobusového nádraží v Husově ulici jasný význam. Nicméně později už šlo o dopravní nelogičnost, kterou jsme se rozhodli odstranit. Nechceme, aby už autobusy vjížděly do centra Plzně, proto stavíme jednotlivé terminály na okrajích,“ vysvětlil Šindelář.

Aby Centrální autobusové nádraží přestaly spoje kompletně využívat, musí být podle plánů Povedu splněna řada podmínek.

„Přestupní uzel Slovany na náměstí Milady Horákové pro linky z části jižního Plzeňska funguje od letošního září. Asi za dva roky by měl začít fungovat nový přestupní uzel mezi autobusy a městskou dopravou pro autobusy od Klatovska a Domažlicka v Kaplířově ulici, kde se staví tramvajová trať na Borská pole. V Plzni musejí vzniknout přestupní zastávky mezi linkovou a městskou dopravou pro spoje ze západu, severu a severovýchodu regionu, navíc musejí být zajištěna místa i pro odstavování autobusů,“ vysvětlil Náhlík.

Provoz na centrálním autobusovém nádraží se pomalu omezí

To znamená, že stávají Centrální autobusové nádraží bude fungovat ještě několik let, byť v omezeném rozsahu.

V současné době se jedná, zda a od kdy budou zajíždět na nový terminál Hlavní nádraží Plzeň autobusy komerčních dopravců, jakými jsou Flixbus nebo RegioJet, a kde by pak řidiči odstavovali autobusy čekající na odjezd z města.

Součástí terminálu je i točna trolejbusů, z níž by měly v budoucnu vyjíždět posilové trolejbusy zejména na Borská pole v době dopravních špiček. Terminál začnou od neděle využívat i linky MHD 35 a 57.

Nový autobusový terminál začne fungovat v prosinci (28. 8. 2018)

28. srpna 2018

zpět na článek