Přestavba uzlu v České Třebové je na dohled, železničáři mají stavební povolení

  13:02
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová získala stavební povolení. Zatím nenabylo právní moci. Stavba by mohla začít na přelomu roku, s jejím dokončením Správa železnic počítá v roce 2031.

Předpokládané náklady akce jsou 19,5 miliardy korun. Pokud stavba získá pravomocné stavební povolení, Správa železnic (SŽ) uzavře soutěž na zhotovitele. Informoval o tom Ekonomický deník.

Modernizace českotřebovského železničního uzlu nemá na české železnici obdoby. Práce potrvají sedm let.

„Předpokládáme, že soutěž na zhotovitele uzavřeme do konce roku,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

V půlce října uplynula doba pro podání nabídek do jednoho z největších tendrů na české železnici. Kolik uchazečů se do výběrového řízení přihlásilo a v jakém rozpětí jsou finanční nabídky, Správa železnic zatím neuvedla.

Modernizace železničního uzlu v České Třebové čeká na poslední razítka

„V současné době probíhá vyhodnocování doručených nabídek, podrobnosti nemůžeme do ukončení tendru sdělovat,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Poslední velká rekonstrukce v České Třebové se uskutečnila v 60. letech minulého století, dnes je dopravní uzel za hranou životnosti. Dopravci a cestující se do roku 2031 dočkají úrovně srovnatelné s nedávno modernizovaným uzlem Pardubice.

Přestavbou projde nejen celé osobní nádraží v České Třebové, ale zlepší se také technické parametry pro potřeby nákladní dopravy. Moderní budou nástupiště s bezbariérovým přístupem a výtahy.

Navrženo je také sedm protihlukových stěn o celkové délce zhruba jednoho kilometru. Kromě nich se počítá s instalací pryžových bokovnic na kolejnice, které jsou v kolejové dopravě využívány pro tlumení hluku a vibrací projíždějících vagonů.

Modernizací projdou také podchody v blízkosti nádraží, které jsou v havarijním stavu. Do průmyslové zóny v Semanínské ulici bude možné projít nově prodlouženým podchodem k nástupištím. Druhý nevábný podchod vedoucí do průmyslové oblasti Borek nahradí nová bezbariérová lávka.

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

V celém obvodu železniční stanice se počítá s vybudováním evropského vlakového zabezpečovače ETCS, zvýší se také průjezdnost stanicí z 60 na 80 km/h. Trakční soustava bude připravena na přepnutí ze stejnosměrného na střídavý proud. Provoz největšího uzlu v zemi budou mít na starosti dispečeři z centrálního pracoviště v Praze.

Největší omezení pro cestující nastanou až od konce roku 2027, kdy bude nutné využívat dvě provizorní nástupiště namísto stávajících.

Železniční uzel v Pardubicích prošel modernizací za více než šest miliard:

31. května 2024

Autoři: ,