Přehrazená cyklostezka. Jediná cesta k boxům přes zeleň nebo hyzdění veřejného prostoru. Některé firmy si moc nelámou hlavu s tím, kam v Pardubicích umístit své plechové skříně s výdejními boxy, a politikům z radnice to začíná vadit.
„Chápu, že to je služba pro lidi. A užitečná. Ale všeho moc škodí. Myslím si, že s tímto problémem se bude brzy potýkat celá republika. Přibývá to hodně. Většinou boxy rostou na soukromých pozemcích, regulace je složitá,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal.
Přesto se o to radní pokoušejí. Nedávno schválili strategii, která stanovuje jasná pravidla pro umisťování výdejních boxů ve veřejném prostoru. Dokument se má stát podkladem pro plánování a úpravy veřejných prostranství. Taky by měl magistrátu pomoci najít pro boxy rozumná místa s ohledem na dopravu, estetiku i dostupnost.
Doručovací boxy se nelíbí pětině Čechů. Třetina je neřeší vůbec, odhalil průzkum![]() |
„V některých částech Pardubic boxy komplikují dopravu, znesnadňují zásobování, brání plynulému pohybu chodců, narušují historické prostředí nebo přispívají k vizuálnímu a světelnému smogu. Potřebujeme najít rovnováhu mezi jejich užitečností a kvalitou veřejného prostoru,“ uvedl Nadrchal z hnutí ANO 2011.
Strategie města, která má firmy alespoň nějak korigovat při umisťování dalších a dalších výdejen, se opírá o tři pilíře: výběr vhodných lokalit, nastavení pravidel a spolupráci s provozovateli formou pobídek. Politici prý rozhodně nechtějí boxy likvidovat nebo zakazovat. Rádi by však měli nad jejich instalací dohled. „Město chce přistupovat k umisťování boxů aktivně – plánovat jejich rozmístění. Zároveň budeme důsledně sledovat dopady na okolí a uplatňovat jednotná kritéria pro všechny provozovatele,“ uvedl náměstek primátora zodpovědný za urbanismus a architekturu René Živný ze Žijeme Pardubice.
Strategie pro výdejní boxy ve městě doporučuje mimo jiné vymezit lokality, kam ještě lze boxy umisťovat. Pravidla by také měla regulovat velikost a počet jednotlivých schránek v rámci výdejního boxu nebo zavádí požadavky na jejich vzhled. Podpořit chce město také ekologická řešení, třeba přes nižší poplatky nebo dotacemi na kultivaci jejich okolí. Obdobně by se mělo pracovat i s dalšími prvky jako nabíječkami na kola a auta či automaty.
Regulovat výdejní boxy už začali v Litomyšli
„Strategie proto slouží jako vodítko pro všechny strany – od provozovatelů přes vlastníky pozemků až po městské plánovače. Cílem je, aby výdejní boxy zůstaly funkčním a užitečným prvkem města, který ale zároveň nenarušuje jeho běžné fungování ani kvalitu života v ulicích,“ řekla tisková mluvčí pardubického magistrátu Ivana Dolanová.
Pardubice nejsou jediným městem v regionu, kde chtějí majitele výdejních boxů omezit. Něco podobného se už děje třeba v Litomyšli. Tamní radní už v únoru rozhodli, že budou omezovat instalaci výdejních boxů, které používají například firmy Alza, Zásilkovna či PPL. Podle nich patří k supermarketům s dostatečně velkým parkovištěm, a ne do ulic města, kde vytvářejí reklamní smog.
„U nás jsou výdejní boxy u supermarketů a myslíme si, že to je správné, je tam více parkovacích míst, takže tam dojedete, zaparkujete, vezmete balík a jdete pryč. Ale nechtěli bychom, aby se nám to rozlezlo po městě,“ řekl místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar.
V historické části města chce radnice podporovat drobné obchody a provozovny živnostníků, výdejní boxy zde být nesmí.