Oprava tratě u Brandýsa je ve finále, stavbaři na ni nasadili sanační stroj

  15:58
Stavaři na poslední modernizovaný úsek koridoru mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí nasadili obří sanační stroj, který zvládá několik činností naráz. Stavební finále modernizace železniční tratě je tak nepřehlédnutelné.

Hřmotný rachot padajícího kamení a skřípění vagonů střídající se s dusotem a klepáním se v těchto dnech rozléhá údolím Tiché Orlice, kde už dva roky probíhá modernizace posledního „špuntu“ na jednom z nejvytíženějších železničních koridorů v zemi.

Sanační stroj na kolejích

Ústí nad Orlicí – Bezpráví 1. kolej, 2. 3. – 9. 3. Bezpráví – Brandýs n. O.
1. kolej, 1. 4. – 7. 4.
Ústí nad Orlicí – Bezpráví 2. kolej, 2. 5. – 8. 5.
Bezpráví – Brandýs n. O.
2. kolej, 1. 6. – 7. 6.

Stavební finále nákladné investice je nepřehlédnutelné. Na úsek mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí byl povolán téměř 900 tun vážící sanační stroj PM 1000 URM, který dokáže výstavbu výrazně urychlit. Po zvednutí kolejového roštu v jednom průjezdu zvládá staré štěrkové lože a podloží nejen odebrat, zrecyklovat, znovu s geotextilií položit a zhutnit, ale i vrátit koleje na jejich místo a podbít je.

„Posun tohoto 270 metrů dlouhého obra za čtyřiadvacetihodinovou směnu je zhruba 450 metrů. Pracujeme nonstop. Úspora času oproti klasickému způsobu výstavby je obrovská. Tenhle stroj má vše vyřešené, navíc má třídičku, což nám umožňuje použitelný štěrk vracet zpátky do podloží. Nevyhovující materiál se pomocí pojízdných roštů sype do vagonů, které postupně odvážíme. Původní koleje s pražci se sice teď vracejí, ale budeme je také měnit. Na ně přijede trochu jiná mašinka,“ popsal investiční náměstek Radomil Novák ze Správy železnic.

Ve čtvrtek má rakouská firma za sebou sanaci prvních tří kilometrů jedné koleje mezi Ústím nad Orlicí a Bezprávím. Přes kilometr dlouhá strojní linka bude pracovat tak, aby vždy omezila jen jednu čtvrtinu tratě mezi výhybnou Bezpráví a zbylým úsekem do Brandýsa nebo Ústí. Sanační obr bude v rámci čtyř etap pracovat v údolí do konce června.

Sanační linka
PM 1000 URM

  • výrobce Plasser & Theurer GmbH
  • rok výroby 2009
  • celková hmotnost 888,7 t
  • délka včetně nárazníků
    270 m
  • šířka 3,24 m
  • výška 4,665 m
  • počet náprav (poháněných) 52 (16)
  • celkový výkon motorů 5x 712 kW
  • rychlost jízdy s vlastním pohonem 20 km/h
  • maximální přepravní rychlost (tažený ve vlaku) 100 km/h

„V první den každé etapy probíhá příprava bez speciálního stroje, následujících sedm dní v měsíci pracuje sanační stroj, po zbylou dobu pak probíhají dokončovací práce,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podloží stroj zpevní natolik, že po skončení modernizace budou moci pendolina v obloucích jezdit rychlostí 110 km/h. Dosud to bylo 85 km/h. „Zrychlení však není podstatou modernizace. Důvodem je zkvalitnění železničního spodku a svršku včetně zabezpečení a hlavně rozdělení mezistaničního úseku mezi Brandýsem a Ústím, kvůli kterému můžeme v případě problému na jedné koleji poruchu eliminovat,“ vysvětlil Novák.

Železničáři jsou s investicí za více než tři miliardy téměř ve finále. Dokončeno je nové vkusné nádraží v Brandýse nad Orlicí včetně nástupišť i podchodů. Nové je zabezpečovací zařízení, které nevyžaduje přítomnost výpravčího.

Opravou prošly všechny propustky, mosty či opěrné zdi a novotou září i sloupy trakčního vedení podél tratě. Přestavba téměř desetikilometrové tratě skončí 30. června, následující den se na 1. koridor vrátí odkloněné mezinárodní expresy jezdící dosud přes Vysočinu.