Protihlukové stěny při trati u lidí neprošly. Nahradí je plot, který vypadá stejně

  15:52
Česká Třebová před lety odmítla, aby trať po modernizaci železničního uzlu obklopovaly vysoké protihlukové stěny. Teď se ukázalo, že betonových zábran bude přesto víc.

Možné návrhy protihlukových stěn, které podél modernizovaného železničního uzlu vyrostou v České Třebové. | foto: Město Česká Třebová

Obyvatele České Třebové před necelými osmi lety vyděsil plán Správy železnic na výstavbu až pět metrů vysokých protihlukových stěn jako součást modernizace železničního uzlu. Nechtěli se z oken dívat do betonu.

Ochrana před hlukem

Protihlukové stěny podél trati v České Třebové vyrostou na deseti místech v souhrnné délce zhruba 1 600 metrů. Jejich výška dosáhne dva metry s výjimkou jedné stěny, která bude o metr vyšší. Původní studie předpokládala víc než 5,7 kilometru protihlukových stěn s průměrnou výškou čtyři a půl metru.

Kolejnicové absorbéry jsou v plánu v délce téměř 900 metrů. Pevné betonové ploty s protihlukovou úpravou, které nahradí poškozené drátěné oplocení, vyrostou na třech místech o celkové délce přibližně 1 300 metrů.

Vlaky měly městem rozděleným železnicí projíždět v betonových korytech takřka v celé délce. Vedení města a tamější obyvatelé se začali „Berlínské zdi“ bránit. Prosadili zkrácení celkové délky stěn z 5 764 metrů na necelý kilometr, který se později protáhl na zhruba 1 600 metrů. Průměrně o dva metry se snížila i výška protihlukových zábran.

I když Správa železnic uvádí, že počet protihlukových stěn stáhla na minimum, dvoumetrová vysoká hradba nakonec na řadě míst vyroste, jen se jí bude říkat oplocení.

Projektanti navrhli dva typy protihlukových opatření. Kromě stěn, které mají vyrůst na sedmi místech, se počítá s větším použitím kolejnicových absorbérů snižujících při průjezdu vlaků chvění kolejí, a tedy i hluk. Železničářům při aktualizaci hlukové studie paradoxně pomohlo postupné oddalování modernizace uzlu. Na kolejích se totiž začaly objevovat modernější vagony s tiššími kompozitními brzdami a méně hlučnými podvozky, kterých bude po roce 2030, kdy mají být práce za 20 miliard na uzlu hotové, opět o něco víc.

„V hlukové studii jsme udělali určité úpravy, abychom zajistili splnění hlukových limitů v chráněném venkovním prostoru. Pro výhled jsme se zabývali, jaké typy vlakových souprav budou uzlem po dokončení stavby projíždět. Nejhorší jsou téměř vždycky nákladní soupravy. Jde především o brzdové soustavy,“ řekl na informativní schůzce ke schváleným protihlukovým úpravám Milan Bussinow, který má na Správě železnic na starosti životní prostředí u připravovaných projektů.

„V tomto roce už bude menší počet vlaků, které používají tzv. kovové špalkové brzdy oproti modernějším typům. Předpokládáme, že poměr bude pozitivnější než 70:30,“ doplnil Bussinow.

Složité výpočty

Nejvíc protihlukových stěn bude u podjezdu s Litomyšlskou ulicí podél Domu s pečovatelskou službou, kde železničáři budou muset u rodinných domů vykupovat i části zahrad. Podle Správy železnic má rekonstrukcí dojít k razantnímu snížení hluku o sedm decibelů.

„Řešení protihlukové ochrany v rámci České Třebové bylo asi nejsložitější, co jsme na Správě železnic zažili. Držíme si palce, aby kolaudační měření vyšlo. Pohybujeme se v desetinách decibelů pro situaci, která nastane v roce 2030,“ dodal Bussinow.

Betonových zábran však bude podél trati mnohem víc. Drážní těleso bude totiž na mnoha místech zabezpečeno dvoumetrovým betonovým plotem s protihlukovou úpravou. Správa železnic ho ale do rozsahu protihlukových stěn, které budou mít na délku 1 600 metrů, nezapočítává. Přitom jak sami přiznali zástupci Správy železnic, rozdíl je pouze v názvosloví.

„Protihlukové stěny jsou navrženy z hlukové studie a ploty vyplývají z toho, aby nebyl narušován nebezpečný prostor, který je určen pro železniční dopravní cestu. Tím, že je tam pevný plot, má úpravu stejnou jako protihluková stěna, ale de facto v tom rozdíl není. Jen účel konstrukce je úplně jiný,“ řekl na dotaz z publika Karel Obzina za Správu železnic.

S pevnými ploty se počítá například v lokalitě Truby mezi ulicí Pernerova a ulicí U Stadionu a na Parníku, kde plot vyroste na obou stranách železnice. „Vydané stavební povolení počítá se třemi ploty o celkové délce přibližně 1 300 metrů,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

OBRAZEM: Takhle už ho neuvidíte. Srdce české železnice se změní k nepoznání

Někteří lidé s navrženými úpravami nesouhlasí. „Šokovala mě věta projektanta, že dostali objem prostředků na oplocení a ten je třeba proinvestovat. Jde o neestetický zásah do prostranství a nehospodárnost kvůli ceně protihlukových stěn, kde stačí drátěný plot,“ domnívá se například Ondřej Mikuláš.

Drátěný plot by ale podle radnice byl nedostačující. „Na několika místech ve městě můžeme vidět, jak to s plotem u železnice dopadne po pár letech, kde si lidé různými průchody zkracují cestu. Na mnoha místech se stala řada neštěstí,“ říká mluvčí českotřebovské radnice Jiří Holý.

Jak budou protihlukové stěny a ploty vypadat, není zatím jasné. Projektová dokumentace specifikuje jejich přesné umístění, délku, výšku a parametry, nestanovuje však materiál ani vizuální podobu budoucích stěn.

Jedno jisté je, protihlukový plot bude vypadat totožně jako protihluková stěna. Na podobě zábran, které se stanou součástí vizuálních pohledů města, se bude podílet i město. Ve hře jsou tři varianty – betonová protihluková stěna s absorpčními vlnami, hliníkové panely či pryžové stěny s půlmetrovým soklovým panelem z betonu. „Definitivně ještě nic odsouhlaseno není,“ uvedl Holý.