iDNES.cz

Pardubičtí radní chtějí další terminál. Tentokrát u sídliště Dukla

  15:02
Plánovaný autobusový terminál Jih nedaleko pardubického nádraží zná svou první podobu. Architekti navrhli studie dopravního uzlu, který by měl přímo navazovat na připravovanou lávku mezi nádražím a sídlištěm Dukla. Měl by mít vlastní sjezd ze silnice I/37 a také velký parkovací dům pro 500 aut.

V ideálním případě by měl terminál fungovat jako brána k nádraží, ve které se budou prodávat jízdenky na vlak | foto: Město Pardubice

Byť to je ze sídliště Dukla na vlaková nástupiště jen pár stovek metrů, lidé se pořádně projdou, než se dostanou do nádražní haly. Pokud tedy neporuší zákaz a nepřeběhnou koleje.

Taková praxe by však v dohledné době měla skončit. Cestu značně zkrátí lávka přes koridor, a navíc radní chtějí na „dukelské“ straně nádraží postavit nový dopravní terminál. Jeho možná podoba se nyní poprvé dostává na veřejnost.

„Jde jen o první návrhy. Zdaleka se nejedná o konečnou podobu. Chtěli jsme nějaké podklady, aby se zastupitelé měli podle čeho rozhodovat,“ řekla ke studiím náměstkyně pardubického primátora Helena Dvořáčková, která má na starost naplánování stavby.

Podklady zatím ukázala zastupitelům jen na neveřejném semináři. Například podle lídra opozičních Pardubáků Františka Brendla se nejedná o vůbec špatný návrh.

„Myslím si, že terminál Jih má svou logiku. Tu spatřuji hlavně v tom, že se na místě počítá s parkovacím domem pro 500 aut. Tedy přesně s něčím, co nyní zoufale chybí z druhé strany nádraží. Parkovat u Alberta prakticky nejde a šlapat až od hobbymarketu se každému nechce,“ uvedl.

Čeká se na lávku

Terminál Jih bude mít logiku až ve chvíli, kdy se postaví lávka přes koleje. Tu už městu slíbila Správa železniční dopravní cesty.

„To už jde zcela mimo nás,“ potvrdila Dvořáčková. Přemostění, které překlene železniční koridor Praha – Česká Třebová, lidem podstatně zkrátí cestu z Dukly na nádraží a naopak.

Má začínat u budoucího terminálu B pro regionální dopravu a vyústit u terminálu Jih v ulici K Vápence, tedy kousek od sídliště Dukla. „Spojit tyto dvě lokality je více než nutné, většina lidí si totiž cestu zkracuje přes koleje,“ doplnila Dvořáčková.

 Nadchod by státní firma měla stavět v rámci rekonstrukce pardubického nádraží, s níž má začít v roce 2019. „Celkové náklady rekonstrukce dosáhnou částky téměř čtyři miliardy korun a je jasné, že vzhledem k technické náročnosti tohoto projektu musíme lávku postavit rychle,“ uvedl zastupitel a poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník.

V ideálním případě by se v tu samou dobu měl stavět i zmíněný terminál Jih. Vše ale záleží na tom, zda projekt najde podporu alespoň dvaceti zastupitelů. „Nečekám právě lehké dohadování. Vím, že třeba Patrioti jsou pro, ale myslím si, že podpora se bude hledat docela složitě,“ uvedla náměstkyně.

Jeden z problémů, který může projekt komplikovat, je dopravní napojení. Ze směru od Chrudimi ho má vyřešit samostatný sjezd z nově rozšířené silnice u Parama. Horší to však mohou mít řidiči s návratem na hlavní silnici.

 „Mám trochu obavy, že kdyby všechna auta jedoucí od terminálu musela zpět na Teplého ulici, tak by křižovatka u Benziny totálně zkolabovala. Tohle je podle mne nejslabší místo celého nápadu,“ dodal Brendl.

zpět na článek