Stavba terminálu pro linkové autobusy začala, činžák půjde k zemi celý

  14:44
U vlakového nádraží v Pardubicích začala stavba terminálu pro autobusovou regionální dopravu. Součástí prací bude i demolice bytového domu, který tam stojí. Akce vyjde radnici na zhruba 129 milionů korun. Místo nedávno převzala stavební firma a začíná budovat terminál s označením B. Potrvá to zhruba rok.

Terminál B pro linkové autobusy bude plynule navazovat na již fungující terminál A pro MHD. | foto: Magistrát Pardubice

„Už tam začínají přípravné práce, vše běží podle harmonogramu. Stavební povolení na zbourání dvou třetin bytového domu máme, o zbytek požádáme,“ řekl náměstek primátora Jan Nadrchal z ANO.

Dělníci už ploty zahradili chodník i cyklostezku směrem k rafinerii Paramo, což je pro řadu lidí mířících na vlak nepříjemné. Musejí totiž hned dvakrát přejít frekventovanou silnici u hypermarketu Albert. 

„Město za investici zaplatí 129 milionů korun, 100 milionů korun obdrží z evropských dotací. Za rok by měl být terminál hotový,“ doplnil náměstek primátora.

Bytový dům na náměstí Jana Pernera u nádraží byl dlouho veřejným tématem. Radnice ho chtěla zbourat úplně, tři nájemníci ze dvou bytů se ale odstěhovat nechtěli. Ostatních asi 30 obyvatel domu dostalo byty v jiných městských domech. 

Vedení města od roku 2015 se třemi nájemníky hledalo vhodné řešení, domluvili se nakonec na začátku letošního roku. Senioři, kteří v domě zůstávali, se nakonec také odstěhují natrvalo jinam.

Původně jednali o variantě, že půjdou do dočasného bydlení po dobu stavebních prací. Museli by ale žít rok někde v provizoriu, což nechtěli.

„Zdravotní stav klientů neumožňuje dlouhodoběji čelit tlaku. Rozhodli se, že dům opustí nikoliv dočasně, ale natrvalo,“ uvedl před časem právní zástupce nájemníků Jan Poláček.

Uprchlíky do domu podle radních dát nelze

Zastupitel městského obvodu I Filip Sedlák (Naše Pardubice) opakovaně na sociálních sítích nebo v otevřeném dopise městu vyzval, aby magistrát využil bytový dům jako ubytovnu pro ukrajinské uprchlíky. 

„Dům je připojen na horkovodní síť, na vodu a elektřinu a internet lze zařídit do několika dní. Je plně obyvatelný. Nábytek bude muset být doplněn, ale věřím, že se najde řada občanů, včetně mě, kteří rádi vypomohou,“ uvedl Sedlák.

Náměstek primátora Nadrchal však namítá, že by tím město přišlo o evropské dotace. „Ozývají se hlasy, abychom v domě ubytovali uprchlíky. Ale to by znamenalo zastavení stavebních prací a přišli bychom o stomilionovou dotaci. Museli bychom dům rekolaudovat, protože teď tam jsou zkolaudované pro bydlení jen dva byty. Pro uprchlíky hledáme jiné možnosti bydlení,“ řekl Nadrchal.

„Oficiálně je dům momentálně nebytový, žádné lidi tam dát nemůžeme, i kdybychom chtěli,“ doplnil na zasedání zastupitelstva primátor města Martin Charvát.

Terminál B, díky kterému budou mít do roka Pardubice tři druhy veřejné dopravy – vlaky, MHD a linkové autobusy – na jednom místě, postaví pražská firma BAK. Bude stát vedle terminálu pro městskou hromadnou dopravu, který město dokončilo v roce 2017. 

Původní autobusové nádraží o několik set metrů dál pak už v provozu nebude. Pozemky totiž patří soukromé firmě, která na jeho místě a také na parcele po bývalém lihovaru postaví obří nákupně-zábavní centrum či bytové domy a kanceláře.

Činžák půjde nakonec k zemi celý

Činžák musí ustoupit stavbě autobusového terminálu.

Dům na náměstí Jana Pernera v Pardubicích nakonec radnice nechá zbourat. Rozhodli o tom zastupitelé, kteří tak ukončili několik let dlouhou ságu, během které se dům měl bourat, pak v něm měl být tunel, pak měl zmizet ze dvou třetin, a nakonec tedy půjde k zemi celý. 

„Zastupitelé se na tomto kroku shodli ve velké většině,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Nadrchal z ANO s tím, že dům udělá místo novému autobusovému nádraží.

Magistrát zvolil variantu ubourat dvě třetiny domu a třetinu nechat pro dva nájemní byty, přičemž v přízemí by bylo zázemí městské policie. Vzhledem k tomu, že se nakonec povedlo dojednat dohodu s nájemníky, je podle primátora Martina Charváta lepší celou budovu zbourat. „Jsem rád, že jsme došli k dohodě s nájemníky, zpětně jim chci poděkovat. Musíme prostranství doprojektovat, bude tam víc zeleně. Doufám, že to občané ocení, když budou čekat na svůj spoj,“ řekl.

V místě terminálu bude také ústit lávka přes kolejiště, která povede na Duklu. Pro tamní obyvatele to bude velká zkratka, protože železnice kříží město a přímá trasa na nádraží dosud nevede. (zln)