Stavba nového Technického muzea ve Vysokém Mýtě míří do finiše. „Čekáme na dokončení podlah, abychom na podvalu mohli převézt sedm aut, dva kočáry, jeden skútr a motorové autíčko. Není to zas tak logisticky náročná operace, do nového muzea je to kousek. V případě špatného počasí auta překryjeme plachtou, ale doufejme, že nám počasí bude přát,“ říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek k převozu unikátních vozů karosovaných Josefem Sodomkou včetně extravagantního modelu Aero 50 Dynamik, který obdivují i v Americe. Aukční dům RM Sotheby's před pár lety jeden ze dvou dochovaných kusů vydražil za 8,5 milionu korun.
Kraj chystá ve Vysokém Mýtě nové technické muzeum, stát by mělo 170 milionů![]() |
Kromě nejdražšího a nejvzácnějšího kousku se připravované muzeum bude pyšnit pancéřovaným vozem komunistických papalášů Škoda VOS pocházejícího rovněž z pera „kapitalisty“ Sodomky i několika zástupců Karosy v podobě slavného „ertéčka“, autobusu vězeňské služby a dalších.
Nová expozice technického muzea v Pardubickém kraji bude zahrnovat osm různých oblastí, přičemž každá z nich se bude vztahovat k technickému odvětví s vazbou na Pardubický kraj.
Letadla, lanovky i kola
Kromě automobilového průmyslu v expozici zaměřené na leteckou historii a významné osobnosti letectví včetně aviatika Jana Kašpara nebude chybět zástupce letadel v podobě větroně Orličan VT-16 Orlík s rozpětím křídel 18 metrů.
„Málokdo ví, že v choceňském Orličanu se vyráběly i laminátové kabinové lanovky. Nám se od jednoho bývalého zaměstnance Transporty Chrudim podařilo získat kabinku lanovky vedoucí z Janských Lázní na Černou Horu,“ poodhaluje ředitel muzea další z neobvyklých exponátů.
Své místo zde nalezne i motocykl Grizzly z produkce pardubické firmy společníků Josefa Matyáše a Ladislava Poláka. Firma existovala v letech 1925 až 1932 a vyrobila něco kolem 120 motocyklů.
Expozice historie cyklistiky se zaměří na vývoj cyklistiky v regionu, včetně zajímavostí kolem historie vysokých kol a množství výrobců v meziválečném období, kterých bylo jen v Pardubickém kraji kolem sedmdesáti. Expozice věnovaná požární technice se bude týkat firem, které v Pardubickém kraji vyráběly hasičské stříkačky a techniku. Nemůže tak chybět zmínka o významné vysokomýtské firmě Stratílek. Nové budou i depozitáře, které umožní efektivnější správu a údržbu sbírek včetně historických autobusů.
„Byť nemáme metr kolejí, už jsme zaregistrováni i do evropského registru kolejových vozidel, ve kterém budeme mít dvě lokomotivy. Ty však půjdou do výpůjčky Muzeu starých strojů v Žamberku,“ dodal Junek ke krajskému nákupu Bardotky a parního Štokru.
Veškeré práce v muzeu musejí být kvůli dotaci z Národního plánu obnovy dokončeny do závěru roku, kdy musí být muzeum po stavební stránce hotové.
Světový unikát znovu ožil: Aero 50 Dynamik Valentina Dobrotivého![]() |
„Návštěvníkům se rekonstruovaná budova muzea otevře za snížené vstupné poprvé 30. prosince, kdy si budou moct prohlédnout část expozic. V zimních měsících bude probíhat doplnění dalších čtyř expozic a dolaďování provozu tak, aby 18. dubna mohlo celé muzeum oficiálně zahájit provoz a vstoupit do nové návštěvnické sezony,“ dodal ředitel muzea.







