Lidé si stěžovali na parkování, přijdou kvůli tomu o obytnou zónu

  16:48
Do slepé uličky se dostalo město Svitavy, které musí v místní části Lačnov řešit stížnosti na nesprávné parkování v obytné zóně. Kvůli chybějícím parkovacím místům musí obytnou zónu zrušit. Lidé se obávají, že řidiči místo dosavadní předepsané dvacetikilometrové rychlosti začnou v úzkých uličkách jezdit padesátkou.

Na začátku první dekády nového tisíciletí byli obyvatelé místní části Lačnov ve Svitavách v nezáviděníhodné situaci. Stavba chodníku podél vytížené silnice I/43 byla v nedohlednu, bezpečně se místní necítili ani v ulici Zadní.

Fotogalerie

Požádali proto město, aby v hustě obydlené zástavbě vznikla obytná zóna, která je v zákoně definována dopravní značkou. Řidiči v ní smí jet rychlostí nejvýše 20 km/h, musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit, a stát se svými vozy mohou jen na místech označených jako parkoviště.

A právě kvůli poslednímu pravidlu bude muset obytná zóna ani ne po dvaceti letech v Lačnově skončit.

„Předpokládám, že smyslem regulace dopravy je co nejvíce chránit životy a zdraví občanů, v tomto případě si však nejsem jistý,“ vyjádřil na oficiálním informačním portálu města svůj nesouhlas pisatel Jan Kyncl.

K rozhodnutí, které podle Lačnovanů povede ke zhoršení bezpečnosti obyvatel, došlo město na základě stížností. Ty se začaly objevovat loni v létě.

„Městská policie několikrát denně posuzovala stížnosti obyvatel Lačnova, že dochází k porušování zákona o pozemních komunikacích, že automobily parkují na komunikaci v obytné zóně,“ přibližuje problém starosta Svitav David Šimek.

„Snažil jsem se komunikovat se stěžovateli, vysvětlovat, že Lačnov je část města venkovského charakteru a že úzké uličky, domy nalepené přímo na cestu brání majitelům domů zřizovat další parkovací místa, žádal jsem o toleranci. Bohužel, neuspěl jsem. Stížnosti pokračovaly dále, tudíž policie musela řešit porušování zákona a často i pokutovat,“ říká.

Neustálé pokuty se řidičům pochopitelně nelíbily, a proto požádali město o nápravu. Tou nakonec bude, že Lačnov o obytnou zónu přijde.

Problém je ten, že řidiči mnohde svými auty stojí částečně v obytné zóně a částečně na svém soukromém pozemku.

„Někdo nám může říct, že svým autem částečně stojí na svém pozemku a tím, že tam nemůže parkovat, ho obytnou zónou diskriminujeme,“ vysvětluje místostarosta Pavel Čížek.

Policie nesouhlasila ani se zónou s omezenou rychlostí

Vedení svitavské radnice nejprve přišlo s šalamounským řešením. Chtělo v úzkých uličkách vyznačit zónu, ve které by se mohlo jezdit nanejvýš třicítkou.

Stěžovatelé by pak kvůli špatnému parkování měli smůlu. Řešení však narazilo u Policie České republiky, která k záměru nevydala souhlas.

Ze stanoviska vydaného Dopravním inspektorátem Krajského ředitelství policie Pardubického kraje vyplývá, že město nesplňuje ani jednu podmínku pro zřízení takové zóny.

Co je obytná zóna

Obytná zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Obytná zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec obytné zóny“.

V obytné zóně smějí chodci například užívat pozemní komunikaci v celé její šířce. Děti si mohou hrát na pozemní komunikaci.

V obytné zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h, přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit. V případě nutnosti musí zastavit vozidlo. 

Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.

„Na místní komunikaci musí být zachováno členění na vozovku a chodník,“ boří představu města hned první technická podmínka stanovená inspektorátem ve Svitavách. V ulici Zadní totiž v celé její dvoukilometrové délce není ani metr chodníku.

A současná obytná zóna mimo to, že bez nových parkovacích míst je v ní situace neřešitelná, nevyhovuje už ani dnešním předpisům. 

„Nově je například definována minimální šířka společného prostoru pro automobily a chodce osm metrů, čehož nejsme schopni v husté zástavbě Lačnova docílit,“ říká místostarosta Pavel Čížek, podle něhož je město v zajetí předpisů, které jsou nově platné od roku 2008.

Radnici proto nezbývá nic jiného, než ke konci února značky zklidňující provoz bez náhrady odstranit a nastavit režim stejný jako v ostatních ulicích města.

Ovšem takové řešení se v úzkých ulicích s domky nalepenými u cesty nelíbí místním.

„V Lačnově vznikne situace, že se bude moct uličkami jezdit padesátikilometrovou rychlostí a nelze to jinak řešit,“ okomentoval rozhodnutí zastupitel za Piráty a nezávislé Vojtěch Fadrný.

Podle Libora Zelinky z Lačnova se dá problém vyřešit legalizací parkovacích míst. „V okamžiku, kdy tam obytná zóna nebude, začnou lidé parkovat všude. A nejenže zvýšíme riziko nebezpečí v ulici Zadní, ale omezíme i průjezdnost Lačnovem tím, že v některých úzkých místech nezbude průjezdný pruh. A ti, kdo si dnes stěžují na špatné parkování, budou nadávat ještě víc,“ míní zastupitel za KSČM.

Výstavbě nových parkovacích míst se však vedení města brání. Obává se, že by vznikl precedens pro ostatní obytné zóny ve městě.

Starosta se místním zavázal, že po odstranění značek se na lokalitu více zaměří městská policie. „V těchto úzkých uličkách maximální povolenou rychlostí může jezdit jen magor, a toho žádné dopravní značení stejně neomezí,“ napsal na svůj Facebook David Šimek poté, co si Lačnovem zkusil projet rychlostí platnou od března.