iDNES.cz

Velká pardubická je stále bez sponzora a trenéři se bojí poničené dráhy

  16:22
Velká pardubická je stále nevěstou bez věna. Ani po čtyřech měsících se nenašel hlavní sponzor, který by spojil své jméno se 129. ročníkem. Loni na podzim po 25 letech od sponzorství odstoupila Česká pojišťovna, která dala přednost biatlonu.

Česká pojišťovna od sponzorství Velké upustila po 25 letech | foto:  David Neff, MAFRA

Zároveň padla možnost, že by slavnému dostihu pomohl stát, jak Dostihový spolek doufal. Z ministerstva zemědělství nepřijde ani koruna. Po výzvě ministryně financí Aleny Schillerové k úsporám napříč ministerstvy pro koně peníze nejsou.

„Ministerstvo zemědělství nezvažuje udělení finanční záštity Velké pardubické,“ řekl jeho mluvčí Vojtěch Bílý.

Firma Lokotrans, která měla zájem Velkou pardubickou tento rok zaplatit a dlouhodobě zaštítit, nakonec minimálně pro letošek od sponzorství ustoupila, i když prvotní jednání se týkala právě sponzorství Velké.

„Údajná prvotní nabídka byla na pozici generálního, nikoli titulárního partnera. Teď naopak má Lokotrans údajně zájem pouze o titulárního partnera, ovšem to je informace pouze z doslechu, neboť s představenstvem Dostihového spolku nikdo nejednal,“ řekl předseda představenstva Dostihového spolku Richard Benýšek.

„Pro letošek je to passé. Nechtěli jsme být generálním partnerem Velké, ale přes naše obchodní partnery bychom sehnali sponzora Velké,“ řekl jednatel firmy Lokotrans Karel Jalový.

Jeho firma je na pražském závodišti ve Velké Chuchli podepsána pod úspěšným projektem s názvem Evropský pohár žokejů. Ten je pořádaný na podzim a do Prahy se sjedou velká žokejská jména, která pravidelně bojují v sedlech koní v Dubaji, Japonsku či na britských ostrovech.

Vizí Lokotransu je propojit Evropský pohár žokejů s Velkou pardubickou a vytvořit podobný svátek turfu i v Pardubicích, ovšem překážkový. I proto šéfové Lokotransu vyjednávají dál s městem i Dostihovým spolkem o dlouhodobém partnerství. Za to ale požadují 34 procent akcií Dostihového spolku.

Lokotrans má zájem obchodovat na závodišti reklamní plochy a poskytovat služby, na nichž vydělával Dostihový spolek, který by tím přišel o část zisku. Proto jsou jednání o oboustranně výhodných podmínkách tak složitá. Návrhy, s nimiž přijde město, se nelíbí Lokotransu, a naopak.

Náměstek primátora Petr Kvaš, který má vyjednávání za město Pardubice na starosti, přesto věří, že se ještě podaří sehnat sponzora, který by spojil pro letošek jméno s Velkou pardubickou. „Jednáme s vážným zájemcem,“ řekl, konkrétnější však být nechtěl.

Sám připouští, že platit Velkou pardubickou z městského rozpočtu je až tou poslední možností. V tom mu dává za pravdu i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Nedovedu si představit, že by sponzorství mělo přejít na veřejný sektor,“ řekl Netolický.

Trenéři nevěří, že dráha bude brzy v pořádku

To však není jediný problém, který město a Dostihový spolek v současnosti trápí. Dostihoví trenéři a jezdci se kvůli poničené dráze v cílové rovině obávají, že dráha nebude připravená.

Proto zástupci trenérů a jezdců napsali primátorovi a hejtmanovi otevřený dopis, v němž vyjadřují znepokojení nad stavem pardubické dráhy. Část trávníku zničilo mobilní kluziště, které sem přes zimu nechala umístit Nadace pro rozvoj města Pardubic.

„Se současným stavem dráhy jsme se seznámili a nemyslíme si, že dráha bude v dohledné době provozuschopná. Porost se tvoří měsíce a nové osetí dráhy, byť rychle rostoucí a odnožující odrůdou trav, nemůže zajistit odpovídající kvalitu porostu již na začátku května,“ píší v dopise trenéři.

Nevhodný a devastující zásah do dráhy je podle nich hazardováním se zdravím koní i jezdců a zvyšováním již tak všudypřítomného rizika v překážkových nebo i rovinových dostizích. Trenéři se navíc obávají, že komise, která dráhu musí projít, ji shledá nezpůsobilou a pořádání dostihů v první polovině sezony bude ohroženo.

„Kořenový systém trávníku v cílové rovině pod kluzištěm neodešel, odumřela jen vrchní vrstva. Tráva už začíná vegetovat a 8. května bude vše v pořádku,“ je přesvědčený správce dráhy Jiří Janda.

zpět na článek