iDNES.cz

Opukové skály u Brandýsa nad Orlicí se dále bortí a padají na silnici

  10:22
Rozpad zvětralé opukové skály nad silnicí druhé třídy z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí dál pokračuje. Řidiči automobilů i cyklisté by proto měli být zvláště opatrní zejména ve směru od Perné do Brandýsa, na nebezpečí upozorňuje i varovná značka „Padající kamení“.

Sesuté kamení ze skal u Brandýsa nad Orlicí | foto: Jaroslav Hubený

Naposledy se část skály zbortila na vozovku v úterý odpoledne. Policisté u hromady kamení rozsvítili varovná světla a čekali na silničáře, kteří ji později odklidili.

„V místě, kde jsou již zábrany po pádu kamení v minulém desetiletí může dojít k odlomení i většího kusu skály, ale tady se skála neulomí, maximálně se jako v tomto případě sesune, další zábrany jsou zbytečné. Jen jednou jsem zažil, že byly kameny přes celou silnici, jinak jsou vždycky jen na kraji,“ řekl ředitel ústecké pobočky Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS) Luboš Marek.

„Už jsem se lekl, že nám opuka padá přes ty betonové zátarasy podel městských lesních pozemků,“ reagoval brandýský starosta Petr Řehák na zprávu o dalším rozpadu skály. Ale uklidnil se vzápětí, když zjistil, že tentokrát za problémy mohly opukové komíny nikoli na pozemcích města, ale ve vlastnictví Správy Parishových lesů.

„Nevím, co bychom s tímto problémem dělali. Město do toho kdysi investovalo, my investovat nebudeme, nejsme schopni. Správa a údržba silnic tam může dát zábrany, my jim to odsouhlasíme, ale nemohu předjímat, co se dál bude dít,“ řekl ředitel Správy Parishových lesů Jiří Fišera.

Opěrná zeď, anebo přeložka silnice?

Město Brandýs nad Orlicí v první polovině minulého desetiletí investovalo do odlesnění tohoto místa, pak se s výraznou pomocí Pardubického kraje podílelo na stržení části opukových komínů a vybudování masivního betonového hrazení, aby kusy kamenů nepadaly přímo na silnici.

SÚS v nejbližší době vyzkouší zcela novou technologii v rámci projektu s názvem „Monitoring spadu kamenů na silnici ze skály v Brandýse nad Orlicí směr Perná“. Digitální čidla však mají zachytit změny ve skalách pouze na městských pozemcích, na sousedních opodál už ne.

Po posledním větším sesuvu v říjnu 2001, kdy se kameny zřítily až ke svodidlu u řeky, se tehdejší odpovědní úředníci zabývali i velkorysejšími způsoby, co se skalami podél silnice. 

Navrhovali přeložení silnice za řeku, což by znamenalo náklady přibližně 100 milionů korun, nebo postavení obrovské opěrné zdi, o kterou by se skalní masiv opřel. V současné době se ale ani o jednom z těchto opatření neuvažuje.

zpět na článek