Kraj odložil opravu přivaděče k D35. Tankodrom, hnus, zuří řidiči

  11:02
„Kdy ten tankodrom opravíte?“ či ostřejší vzkaz „To je hnus, velebnosti, kam jsme to dojeli. Jdu blejt!“. - Takové nápisy jsou na samolepkách, které se objevily na dopravních značkách u silnice spojující Choceň s Libchavami. Právě tato rozbitá komunikace už brzy povede k budoucí dálnici D35 na Orlickoústecku a motoristé dávají najevo svou nespokojenost.

Na zničenou silnici si stěžují řidiči touto samolepkou. | foto: Martin Švec

Rozbitou silnici II/312 mezi Chocní a Libchavami zařadil Pardubický kraj mezi přivaděče k dálnici D35. Na rekonstrukci komunikace využije z velké části státní peníze, jenže do otevření nového úseku dálnice D35 se oprava nestihne.

Nový úsek D35 se otevře už za necelý měsíc. Jenže kraj potřebnou opravu několikrát odložil, takže při cestě na dálnici budou řidiči od Žamberka dál jezdit po rozbité silnici lemované značkami upozorňujícími na nerovnosti.

Naposledy kraj rekonstrukci odložil kvůli opravě prováděné státním Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) na blízké silnici I/14.

„Z důvodu stavby ŘSD ČR na úseku silnice I/14 Potštejn (úplná dopravní uzávěra), kdy byla převedena autobusová doprava na úsek silnice II/312 České Libchavy – Rozsocha, bylo rozhodnuto, že úsek silnice II/312 bude přesunut k zahájení ve druhém čtvrtletí roku 2023,“ uvedl Pardubický kraj v srpnové zprávě ke stavu přípravy přivaděčů.

Kraj mohl rozjet modernizaci své silnice podstatně dříve, ale se zahájením otálel. Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK) uzavřela s firmou Strabag smlouvu již na začátku února letošního roku. To bylo v době, kdy ŘSD ještě ani nezačalo soutěžit firmu, která provede opravu komunikace v Potštejně.

ŘSD tendr vypsalo až 31. března a smlouvu s vítězem uzavřelo 6. června. Práce na státní I/14 poté začaly 18. července, tedy více než pět měsíců po podpisu smlouvy, během nichž se nic nedělo.

Přitom nyní měla být oprava nazývaná jako modernizace již hotová. V lednu 2019 kraj tvrdil toto: „Pokud vše dobře půjde, tak chceme stavbu zahájit v létě příštího roku (tedy 2020) s dokončením o dva roky později,“ řekl tehdy náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.

Oprava má trvat necelý rok. A například v materiálu s harmonogramem přípravy zveřejněném letos v srpnu je na webu kraje u této akce termín zahájení říjen 2021 a kolaudace říjen 2022. Nic z toho tedy opět neplatí. Probíhající oprava v Potštejně skončí v závěru listopadu, a jak kraj nyní uvádí, tak práce na opravě II/312 chce zahájit ve druhém čtvrtletí roku 2023.

„Předání staveniště je v tuto chvíli naplánováno na duben příštího roku po ukončení zimní údržby. Na trase však již nyní probíhají přípravné práce na kácení dřevin v celém úseku stavby, které bude provedeno v zimním období. Zároveň necháváme zpracovat dopravně-inženýrské opatření tak, aby původní termín dokončení stavby zůstal beze změny,“ uvedl minulý týden hejtman Martin Netolický.

Původní termíny byly dle dřívějších prohlášení kraje úplně jiné. Pokud nyní kraj slib dodrží, začne oprava rok a dva měsíce od podpisu smlouvy. A opakované odklady zahájení se kraji prodraží, jelikož ceny materiálů od podpisu smlouvy vzrostly.

„Pokud jde o cenu, smlouva o dílo obsahuje tzv. valorizační doložku,“ uvedla mluvčí firmy Strabag Edita Novotná. Firma přitom chtěla práce již zahájit, ale kraj jí to kvůli jiným akcím v okolí neumožnil.

„Proběhlo několik koordinačních jednání a zejména z důvodu zajištění autobusové obslužnosti dotčené oblasti nebylo povoleno zahájení prací. Věříme, že stavbu bude možno zahájit na jaře příštího roku (nicméně termín se s ohledem na komplikace okolních uváděných staveb již několikrát posunul),“ dodala Novotná.

Autor: