iDNES.cz

Železničáři lépe zabezpečí rizikové přejezdy, plánují i osvětlené závory

  10:10
Na některých železničních přejezdech v Pardubickém kraji, kde jsou dosud jen výstražné kříže, se sníží riziko nehod. Železničáři letos přejezdy na nepřehledných místech vybaví i závorami s LED osvětlením.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jen za loňský rok se na železničních přejezdech v Pardubickém kraji stalo 13 nehod. Jeden život vyhasl, dalších deset lidí se zranilo. Letos drážní inspektoři zatím evidují jednu srážku.

Přejezdy se světelnou signalizací, ovšem bez závor, byly ještě před pěti lety zcela běžné třeba na hlavní silnici ze Svitav na Hlinsko. Šestice přejezdů byla svědkem řady nehod s tragickými následky.

Dnes jsou vybaveny nejen dvěma páry závor, ale i kamerovým systémem. Záznamy už v nejednom případě odhalily hříšníky, kteří nerespektovali červená výstražná světla ani plnou čáru. A další miliony korun pošle stát do zabezpečení tratí i letos.

„Schválení dalších prostředků pro naši organizaci nám mimo jiné umožní urychlit přípravu investičních akcí, které mají za cíl vyšší zabezpečení mnoha desítek přejezdů. Celkem tak budeme letos investovat v této oblasti 1,36 miliardy korun. V trendu navyšování peněz na bezpečnost na přejezdech hodláme pokračovat. Na příští rok už počítáme s částkou 1,5 miliardy korun,“ uvedl k celorepublikovým číslům ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Letošní modernizace přejezdů v kraji

● Ve 4 případech se doplní závory tam, kde bylo světelné výstražné zařízení bez závor.

● Na 8 místech dojde k zřízení světelného přejezdového zařízení namísto výstražných křížů.

● Ve 2 případech dojde k zřízení světelného přejezdového zařízení namísto mechanických závor.

● Na 2 přejezdech dojde k instalaci LED osvětlení závor (přejezd na ulici Dašická v Pardubicích a přejezd u masokombinátu v Poličce).

● V 6 lokalitách budou doplněny inteligentní kamery pro zaznamenávání přestupků.

Úpravy se týkají tratí Choceň – Týniště nad Orlicí, Choceň – Litomyšl, Svitavy – Žďárec u Skutče, Kolín - Česká Třebová a železniční stanice Letohrad.

Peníze půjdou hlavně do přejezdů, které správci železnice vyhodnotili jako potenciálně rizikové. Ve třech případech tak například blikající světla nahradí nedostatečné výstražné kříže na trati Choceň - Litomyšl. 

Výstražný kříž se stopkou zmizí také na frekventované trati Choceň - Týniště nad Orlicí mezi Plchůvkami a Újezdem u Chocně, kde před deseti lety zemřel po srážce s nákladním vlakem řidič osobního auta. Stejný scénář měla na stejné trati tento týden i nehoda u Borohrádku, kde po střetu vlaku a osobního auta zemřeli dva lidé. I tam se s novým zabezpečovacím zařízením počítá.

Železničáři závory se světelnou signalizací osadí také na nedalekých přejezdech v Plchůvkách, které jsou unikátní tím, že jsou ovládány z posledního závorářského stanoviště v kraji. 

Ve dvou případech se řidiči dočkají také úplné novinky v podobě LED osvětlených závor.

Stavba dvojice nových přejezdů se připravuje také ve Skutči. Tamní průmyslová zóna s řadou firem je oddělena tratí, přes kterou se dá jet po přejezdu zabezpečeném pouze kříži. I na něm před deseti lety nepozorný řidič vjel s dodávkou pod vlak, vyvázl jen se zraněním.

„Přejezd je frekventovaný. Je tam funkční lom i řada firem, do kterých jezdí nákladní auta. Už jsme se Správou železnic řešili podobu přejezdu kvůli výjezdu z lomu Humperky,“ sdělil starosta Skutče Pavel Bezděk.

Nový přejezd se závorami vítají i místní podnikatelé. „Když tady ty závory budou, budeme jedině rádi. Cesta bude bezpečnější. Přes nechráněný přejezd projedeme klidně deseti nákladními auty za den. Naštěstí jsme tady nikdy žádný průšvih neměli,“ řekl majitel skutečské mezinárodní dopravní firmy Jiří Vincenci.

Na příští rok plánuje Správa železnic významně urychlit doplnění závor na přejezdech na silnicích II. třídy. Od roku 2010 zemřelo na přejezdech v Pardubickém kraji při nehodách s vlaky 19 lidí.

zpět na článek