iDNES.cz

Celodennímu stání za pár korun je v Pardubicích konec, ceny jdou nahoru

  12:00
V Pardubicích končí éra, kdy se dalo poblíž centra zaparkovat za rozumné peníze. Koaliční politici se sice v pondělí shodli, že chystané zdražení parkování v centru nebude tak razantní, jak plánovali, přesto bude řidiče hodně bolet.

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dosud na mnohá místa v Pardubicích stačilo jen včas přijet. Nově řidiči například už nebudou moci parkovat celý den na břehu Labe či Chrudimky za symbolickou částku. 

Tam, kde bylo možné za deset, dvacet či třicet korun odstavit auto na celý den, už bude platit klasická hodinová sazba, anebo dokonce sazba progresivní jako na Tyršově nábřeží u krajského úřadu. Politici tak chtějí řešit situaci, kdy lidé s parkovací kartou nemohou zaparkovat.

Koalice ANO, ODS, Koalice pro Pardubice, Sdružení pro Pardubice a ČSSD při svém jednání ustoupila od původního plánu náměstka primátora za ODS Petra Kvaše, který navrhoval razantně zvýšit sazbu už za první hodinu parkování. 

To u koaličních partnerů neprošlo a zdražení krátkodobého parkování není tak razantní. „Dalo by se říct, že plošně zvyšujeme všechny sazby o deset korun za první hodinu,“ uvedl Kvaš.

V červené a modré zóně, tedy na Karlovině, na nábřeží Závodu míru či na náměstí Čs. legií, se zvedne cena z deseti korun na dvacet za první hodinu a každá další bude stát řidiče čtyřicet korun. Ve žluté zóně pak první hodina vyjde místo dvaceti na třicet korun a každá další hodina bude stát čtyřicet korun.

Stání u Chrudimky, u Labe či v ulici U Stadionu za 20 korun či 30 korun za celý den končí. Například na oblíbeném parkovišti u lodě Arnošt se bude platit deset korun za každou hodinu.

Na pochopitelnou otázku řidičů, kam tedy mají dávat své vozy, radnice nedává jasnou odpověď. Řidičům přijíždějícím z Chrudimi chce nabídnout parkování v Masarykových kasárnách. 

„Problém je, že podobné plochy nemáme od východu a od severu to není o mnoho lepší. Do budoucna zvažujeme umožnit záchytné parkování na letišti nebo na závodišti,“ uvedl Kvaš.

„Jsem rád, že jsme se v rámci radniční koalice dohodli na změně režimu parkování v Pardubicích. Pro Koalici pro Pardubice (KDU-ČSL a Nestraníci) je důležité, že součástí materiálu je koncepce navyšování kapacit stávajících parkovišť v centru města, pravidelná analýza jejich obsazenosti i s možností úpravy cen směrem dolů a hlavně co nejrychlejší příprava projektů dalších parkovišť P+R a zavedení Smart parkingu,“ uvedl radní za KDU-ČSL Vít Ulrych.

Hladinu adrenalinu může zvednout některým lidem žijícím v centru Pardubic i jiná novinka. Kdo bude mít zájem parkovat za 1200 korun na rok jako rezident, už mu nebude stačit předložit nájemní smlouvu jako dosud. 

Od prvního dubna bude potřebovat i doklad o trvalém bydlišti. A lze odhadovat, že stovky, ale možná i přes tisíc lidí žijících v pronajatých bytech v centru Pardubic jej nemají. A pokud jej budou chtít získat, čeká je pobíhání po úřadech a všemi tak oblíbená výměna dokladů. 

„Karty se začnou prodávat 18. března. Každý se bude muset rozhodnout, jestli si trvalé bydliště kvůli parkovací kartě zřídí, nebo bude hledat jiný způsob parkování. Myslím si, že to není tak problematický termín, jsou na to tři neděle,“ uvedl náměstek primátora za ODS Petr Kvaš. 

Dodal, že dosavadní stav nebyl v souladu s platnou legislativou. Podle zákona obec může nabízet parkovací karty lidem, kteří v daném místě mají trvalé bydliště, nikoliv jen nájemní smlouvu. Tak to ostatně funguje v Hradci Králové i v Praze.

zpět na článek