Opravu výpadovky v Moravské Třebové provázejí problémy, řidiči se zlobí

  9:42
Řidiči, kteří míří do Moravské Třebové od Svitav nebo Lanškrouna, mají více než kdy jindy důvod proklínat dopravní situaci ve městě. A to přesto, že se radnice a Pardubický kraj pustily do oprav „jen“ dvou ulic.

Lanškrounskou ulicí se řidiči nedostanou. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Uzavírka Svitavské ulice souvisí s celkovou proměnou ulice, z níž zmizí staleté lípy a nahradí je nové stromořadí, které bude spolu s novou ulicí, chodníky a zelení reprezentativní vstupní branou do města ve směru od Svitav.

„Se stavbou bychom výrazně neměli vybočit z plánu. Hotovo bychom měli mít do konce října. Jedná se o jeden z nejdůležitějších projektů roku,“ řekl místostarosta města Petr Frajvald. 

To s uzavírkou Lanškrounské ulice, která je zároveň vedena jako silnice druhé třídy na Lanškroun, je to o poznání horší. Nejenže uzavírka nemá příliš rozumných alternativních tras, ale hlavně nikdo pořádně neví, kdy dělníci s opravami skončí.

„Místní mají problém dostat se autem domů. Člověk i na objízdných trasách čeká dlouhé minuty na semaforech a termín dokončení se už několikrát posouval,“ říká řidič z místní části Sušice, kterou uzavírka Lanškrounské ulice paralyzuje. 

Na svědomí ji má Pardubický kraj, který ve třech etapách provádí celkovou rekonstrukci silnice. Loni začal na křižovatce nedaleko autobusového nádraží, letos měly práce postoupit křižovatky s ulicí Na Stráni po železniční přejezd mezi Sušicemi a Starým Městem.

Tendr vyhrála společnost Eurovia, která před začátkem prací v dubnu deklarovala, že stavební práce skončí u křižovatky k betonárce na konci června. Ulice však ani na začátku srpna není hotová.

Chyby v projektu i havarijní stav přípojek

Na stavbě se sešlo několik technických problémů, které tak způsobily zpoždění stavby.

Podle mluvčího města Václava Dokoupila se u dodavatele stavby jednalo zejména o nedostatky v projektové dokumentaci, jejichž odstraňování má dopad na zajištění nezbytné stavební techniky.

„K tomu se přidal problém na straně města v podobě havarijního stavu vodovodních přípojek. Přestože v poslední době nebyly hlášeny žádné poruchy, při odkrytí vrstev zeminy byl odhalen únik vody přes poškozené ventily,“ sdělil mluvčí s tím, že město se nakonec rozhodlo nefunkční hydranty a šoupata k bezmála třiceti vodovodním přípojkám preventivně vyměnit včetně částí vodovodního řadu.

„Je evidentní, že ventily jsou za hranicí životnosti, a pokud se únik vody neprojeví přímo při pokládce kanalizace, tak je vysoce pravděpodobné, že nastane při hutnění pláně, popřípadě po dokončení rekonstrukce vozovky. Výměnou tak do budoucna eliminujeme nutnost opětovných zásahů do nové vozovky,“ dodal za město jeho mluvčí.

Někteří lidé městu spílají, že technický stav přípojek si měla radnice dopředu ověřit. Navíc se podle lidí na stavbě téměř nepracuje.

„Pravda je ta, že dvakrát jsem šel se psem přes Udánky k nádraží a po Lanškrounské ulici v dopoledních hodinách všedního dne a na opravované silnici klídek. Nikde ani noha,“ napsal na facebookový profil města Roman Sedláček. Podobně se vyjadřují i další obyvatelé Sušice.

Mluvčí Eurovie tento klid vysvětluje další koordinací stavby.

„Aktuálně čekáme, jak bude vyřešena situace s inženýrskými sítěmi, a zároveň intenzivně jednáme s krajem o dalším postupu prací. Každopádně jak můžeme, tak pracujeme a v místě jsou nasazeny odpovídající počty lidí i mechanizace,“ uvedla mluvčí stavební firmy Iveta Štočková.

Jak zástupci kraje, tak zhotovitele opatrně naznačují, že úsek od křižovatky u nádraží k betonárce, kde jsou odkryty konstrukční vrstvy, bude dokončen na přelomu srpna a září. 

Zda se celková rekonstrukce stihne do konce října, je s ohledem na dosavadní průběh prací s velkým otazníkem.