Na zapomenutého parního pracanta částečně zapuštěného v betonu narazili dělníci při vyklízení budovy určené k demolici.
„Stroj byl dosud ukryt pod vrstvou betonu a napojen na vnitřní rozvody. Odborné odpojení a odvoz do muzea zajistili odborníci z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku. Další osud unikátní lokomobily bude možné sledovat právě tam,“ uvedl v tiskové zprávě Pardubický kraj, který za 156 milionů korun provádí rekonstrukci areálu školy.
Ačkoli původní zpráva hovoří o lokomobile, podle Michal Bednáře z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku jde o unikátní mobilní parní stroj. „O lokomobilu nejde, musela by mít na sobě parní stroj. Není to příliš obvyklá věc, aby se parní kotle dělaly takto na podvozku s koly. Něco podobného jsem viděl jenom v jednom muzeu v Polsku,“ řekl Bednář.
Na rozdíl od lokomobil, které sloužily jako tahače, ale používaly se například pro pohon mlátiček obilí či k výrobě elektrické energie a využívaly se i k orbě, mobilní vytápěcí kotle se používaly například na stavbách, kde byl potřeba zdroj páry, nebo k vytápění.
Stroj ve škole sloužil desetiletí, původ není znám
A byl to i případ areálu dílen elektrotechnické průmyslovky, kde podle pamětníků sloužil několik desetiletí. „Nejstarší pamětníci ve škole si ho pamatují ještě ze 70. let, ale nikdo neví, jak se tam přesně dostal. Kdy přesně a kdo ho vyrobil, nevíme. Určitě je z období první republiky, možná i z dřívější doby,“ dodal Bednář ke stroji, který už v 80. letech svému původnímu účelu nesloužil.
Pro muzejníky jde v dnešní době o výjimečnou událost, neboť podobných nálezů je v dnešní době jako šafránu, zvlášť když jde o takto nepřehlédnutelný stroj. Většina podobných kousků skončila pod hořáky autogenů a v hutích.
„Naposledy se nám podařilo takovýto prvonález učinit před dvěma lety, když se nám podařilo v Židlochovicích u Brna objevit originál maringotku od firmy John Fowler, která byla dodaná k soupravě parních oraček,“ dodal Bednář k exponátu, který je dnes vystavený v muzeu.
Parní lokomobily Libuše a Přemysl oraly na státním statku až do roku 1971![]() |
Modernizace školního areálu Do Nového patří k největším krajským investicím v oblasti školství. Jejím cílem je kompletní modernizace stávající budovy s odbornými dílnami a výstavba nové přístavby.
„V ní vzniknou moderní odborné učebny, které výrazně přispějí ke zkvalitnění výuky technických předmětů. Rekonstrukce je zaměřena především na podporu polytechnického vzdělávání v oborech skupiny 26 – Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika. Žákům, studentům i pedagogům přinese kvalitnější podmínky pro výuku a odborný výcvik a posune úroveň elektrotechnického vzdělávání na standard odpovídající 21. století,“ uvedl krajský radní pro oblast školství Josef Kozel. Rekonstrukce areálu školy má být dokončena na jaře 2027.




