Spor o obchvat Pardubic jde do finále, město čeká další dopravní dilema

  10:30
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postoupilo v přípravě stavby jihozápadního obchvatu Pardubic. Předložilo krajskému úřadu návrh přeložky silnice I/2 ve dvou variantách. Favoritem je esovitě zatočená modrá trasa, kterou odmítají okolní obce, ale která vyhovuje armádě.

Kamion vyjíždí od kompostárny, právě zde by se měl budoucí obchvat u Dražkovic začínat. | foto: David Půlpán

Když před lety projektanti zakreslili do mapy jihozápadní obchvat Pardubic, odřízli vojenské letiště od starých betonových úlů u silnice vedoucí na Heřmanův Městec. Ministerstvo obrany se s takzvanou červenou variantou nesmířilo. Tvrdilo a tvrdí, že spojení mezi letištěm a hangáry musí být zachováno.

ŘSD proto připravilo modrou variantu, která se klikatí jako nedaleká řeka Chrudimka, ale vyhýbá se kompostárně, radarové stanici i vojenským hangárům. Nevýhodou ale je, že povede kolem okraje zástavby ve Starém Mateřově, což obec odmítá. Proti jsou i Staré Jesenčany.

Kvůli požadavkům armády obchvat postaví blíž k obcím u letiště, starostové zuří

Klíčové pro výběr osmikilometrové trasy tak bude, zda modrá varianta nebude až příliš zatěžovat místní hlukem či exhalacemi. Podle dokumentu pro posouzení vlivu na životní prostředí, který ŘSD předložilo kraji, však rozdíly mezi trasami nejsou zásadní.

„Záměr je z hlediska vlivu na hlukovou situaci za předpokladu realizace protihlukových clon v obou variantách akceptovatelný,“ uvádí autoři dokumentace záměru.

Hluk i skládka. Každá trasa má své problémy

Ti připouští, že z hlediska hlučnosti, vlivu na ovzduší a zdraví obyvatel vychází modrá varianta hůře. Na druhou stranu červená varianta by vedla i přes rekultivovanou skládku v Dražkovicích. „Realizace této varianty vyžaduje porušení těsnosti zapouzdřeného skládkového tělesa a jeho nové utěsnění,“ uvádí se v dokumentaci.

Obce si stěžují, že místní už nyní trpí hlukem ze sousedního letiště, a Starý Mateřov proto žádal, aby s tím odborníci v hlukových studiích počítali. Autoři dokumentace to ale neudělali s vysvětlením, že „pro hodnocení zdravotních dopadů kumulované hlukové expozice nejsou k dispozici ověřené metodiky.“

„Bohužel se výběr trasy podřizuje armádě,“ řekl před časem starosta Starého Mateřova Václav Levinský.

„Je nám velmi líto, že naše stanovisko sníží životní komfort obyvatelům Starého Mateřova, důvodem rozhodnutí je však obrana našeho státu,“ uvedla mluvčí generálního štábu Armády ČR Magdalena Dvořáková.

Pokud budou mít lidé či obce k materiálu výhrady, krajský úřad svolá veřejné jednání. Poté nechá vypracovat posudek na dokumentaci a nakonec vydá závazné stanovisko, se kterým už může ŘSD žádat o stavební povolení.

ŘSD začalo stavět obchvat Pardubic i na nevykoupených pozemcích hokejisty

ŘSD v informačním letáku neuvádí, kdy plánuje stavět. Dokumentace předpokládá zahájení v roce 2029 a otevření obchvatu v roce 2033. Do té doby bude hotový nejen severovýchodní obchvat Pardubic, který se otevře letos, ale od roku 2028 by řidičům měl sloužit jihovýchodní obchvat, který propojí Dražkovice a Pardubičky.