Clony proti oslnění vlaků nevydržely nápor větru. Správa železnic je chce zpět

  13:32
Ani čtvrt roku nevydržely na novém obchvatu Svitav speciální zelené clony, které měly bránit oslnění strojvedoucích vlaků jedoucích na blízkém železničním koridoru. Správa železnic trvá na jejich vrácení.

Když se těsně před Vánoci otevřel nový obchvat Svitav, řidiči si mohli v místech, kde se nová silnice těsně přimyká k železničnímu koridoru na Brno, všimnout jedné novinky, která na silnicích I. tříd často k vidění není. Byl jím les zelených placatých sloupků osazených na svodidlech.

Šlo o clony proti oslnění, které se zcela běžně osazují na dálnicích ve středním dělicím pásu, aby bránily oslnění řidičů protijedoucích vozidel. Ve Svitavách nebyly kvůli autům jedoucím v protisměru, ale kvůli vlakům. V místní části Lány obchvat totiž prochází souběžně s železniční tratí mezi Českou Třebovou a Brnem.

Už během prvních dnů po otevření obchvatu bylo jasné, že není něco v pořádku. Jak dokládají videa některých řidičů, kteří si nový obchvat natáčeli, část clon byla pokřivená a ohnutá.

Podle zjištění MF DNES konsorcium společností firem Eurovia a M-Silnice, které obchvat stavělo, použilo clony od dvou dodavatelů. Tmavě zelené držely jako přibité, problémové však byly ty světle zelené, které nevydržely odolávat silným poryvům větru ani sněhu odhrnovanému ze silnice. Stavbaři se proto před pár týdny rozhodli pro jejich kompletní demontáž.

Sloupky poničil sníh i vítr

„K jejich poškození došlo ještě před zprovozněním nové komunikace I/43. Clony proti oslnění byly demontovány po jejich lokálním poškození zimní údržbou při pluhování sněhu, následně působením silného větru poškozené clony zasahovaly do průjezdního profilu komunikace. Z důvodu zajištění bezpečnosti provozu proto bylo rozhodnuto o demontáži clon,“ sdělila Petra Drkulová z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zda se clony na svodidlech znovu objeví, či ne, není zatím jasné. V současné době se odehrává diskuse za účasti Policie ČR, Správy železnic (SŽ) a ŘSD o nutnosti jejich opětovnému osazení.

Novinku proti oslnění mašinfírů však Správa železnic hájí a trvá na tom, aby sloupky, které nepropouštějí světla z aut, byly osazeny zpět. Na straně Správy železnic stojí i fakt, že clony proti oslnění vlaků jsou součástí schválené dokumentace pro stavební povolení, ke které SŽ vydávala stanovisko.

„Podle předložené dokumentace byla tato stavba také uvedena do provozu, neprojednávaly se změny dokumentace ani stavby před dokončením. Clony tedy tvoří součást stavby a Správa železnic nemá jinou možnost než trvat na splnění všech v dokumentaci uvedených a schválených technických řešení,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.