U Řečan brzy začne růst nový most přes Labe, stoletý půjde k zemi

  9:40,  aktualizováno  12:39
Skoro sto let starý most v Řečanech nad Labem se snad brzy dočká náhrady. Už na podzim by měly začít bourací práce, v roce 2025 se má začít se stavbou mostu nového. Hotovo by potom mohlo být nejpozději v roce 2026.

Jak se dostat autem přes Labe? V jednadvacátém století na první pohled triviální věc. Ne však v Pardubicích a okolí. Mosty chybějí, anebo jsou ve špatném stavu. Vždyť v Kuněticích se stále jezdí po železné konstrukci, kterou nechala v Evropě po druhé světové válce vítězná US Army. V Pardubicích je na spadnutí most kapitána Bartoše, kde se už rok jezdí kyvadlově, a oprava čeká i vedlejší most Pavla Wonky.

Nicméně se zdá, že by se v dohledné době mohla situace zlepšit. Na obchvatu Pardubic už Ředitelství silnic a dálnic buduje nový velký most přes největší českou řeku a další má v plánu Pardubický kraj vybudovat v Řečanech nad Labem.

Na stavbu, jejíž odhadovaná hodnota je přibližně 180 milionů korun, se kraji podařilo získat finanční podporu od Státního fondu dopravní infrastruktury. „Díky intenzivním jednáním a důležitosti mostní stavby pro splavnost Labe se nám podařilo získat příspěvek ve výši padesáti procent celkové investice, což je pro vybudování mostu zcela zásadní,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.

Krajský úřad nechal vedle stoletého mostu, který už dosloužil, vybudovat provizorium. Nic tak nebrání tomu, aby se veterán poroučel už letos k zemi. „Máme zpracovanou projektovou dokumentaci k provedení stavby a budeme vyhlašovat veřejnou zakázku na zhotovitele tak, aby se mohla zrealizovat v průběhu prázdnin a v ideálním případě už mohly na podzim začít první bourací práce,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Stoletý veterán půjde k zemi

Nový most bude mít část určenou pro chodce a cyklisty a bude splňovat podmínky pro splavnost Labe. Vzhledově má ladit s krajinou v okolí Národního hřebčína v Kladrubech, která je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. Most bude stát na železobetonových opěrách, je navržený s ocelovou nosnou konstrukcí spřaženou železobetonovou monolitickou deskou a délkou přemostění 88 metrů.

„S mostem vznikne také oboustranný chodník, kde bude umožněn pohyb cyklistů, což je vzhledem k blízkosti Národní kulturní památky Hřebčín Kladruby nad Labem žádoucí,“ doplnil Kortyš.

Původní most v Řečanech nad Labem slouží od roku 1926 a jak na spodní stavbě, tak na samotné nosné konstrukci jsou zjevné trhliny a praskliny. Vzhledem k jeho špatnému stavu na něm byla v minulých letech omezena rychlost na 20 kilometrů v hodině, pro vozidla nad 12 tun dokonce platil zákaz vjezdu.

Aby mohl nový most začít růst, musel krajský úřad nejdříve nechat postavit vedle toho stávajícího most provizorní. Nejbližší místa, kde se dá Labe překonat, jsou totiž poměrně daleko. Na jedné straně v Přelouči a na druhé až ve Středočeském kraji v Týnci nad Labem. Součástí provizoria, které měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly, je i lávka pro pěší.

„Až přestane sloužit v Řečanech, může ho kraj využít po jednotlivých modulech na jiných místech dle aktuální potřeby, případně ho pronajímat. Instalace provizoria a jeho pořízení stálo 67,2 milionu korun bez DPH,“ dodal náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS.

Krajský úřad navíc v červnu spustí první etapu opravy mostu Pavla Wonky v centru Pardubic. Provoz alespoň částečně bude během prací pro auta zachován. Magistrát pak chystá rekonstrukci svého mostu kapitána Bartoše dále po proudu. Podle náměstka primátora Jana Hrabala by vedle něj do roka mohlo vzniknout provizorium.