iDNES.cz

Po nárazu vlaku do kamení se zrychlila výměna informací a přibudou svodidla

  16:06
Je to přesně rok a půl, co se z havarovaného nákladního auta u České Třebové vysypalo na koleje kamení, do kterého za pár minut najel rychlík Leo Expresu se zhruba padesátkou lidí. Přestože se nikomu nic nestalo, škoda na vlaku se vyšplhala na téměř 11 milionů korun.

U České Třebové se vysypalo kamení z nákladního auta do kolejí. | foto: Drážní inspekce

Podle Drážní inspekce, která nehodu vyšetřovala, ke střetu vlaku s kameny v kolejích vůbec nemuselo dojít, kdyby lépe fungoval systém pro komunikaci operačních důstojníků IZS s pracovníky dráhy a byl včas zastaven provoz na železničním koridoru.

Dnes by k podobné nehodě už dojít nemělo. Podobně jako po nehodě na přejezdu u Vraňan ve středních Čechách, po které byly očíslovány všechny přejezdy, došlo k vylepšení IZS systémů tak, aby doba od nahlášení nehody do zastavení vlaku byla co nejkratší.

Ze závěrečné zprávy o výsledcích vyšetřování mimořádné události vyplývá, že loni od nahlášení dopravní nehody nákladního auta na tísňovou linku 112 zbývalo do střetu vlaku s kamením něco přes šest minut, což byla podle inspektorů dostatečně dlouhá doba pro adekvátní reakci.

Vlak disponoval technologií, pomocí které mohl být na dálku těsně před překážkou zastaven. Než však informace doputovala přes operátora tísňové linky IZS, operačního důstojníka IZS a drážní hasiče k pracovníkům na dráze, bylo už pozdě.

„V současné době už naše operační střediska disponují kontakty nejen na příslušné dispečerské stanoviště v Praze nebo Přerově, která dohlížejí na provoz na železničních tratích po celé republice, ale i na příslušného výpravčího. Systém kontakty generuje automaticky. Informaci o potenciální nehodě předáváme i na HZS Správy železnic. Vše je nastaveno tak, aby důležité informace byly předány co nejrychleji,“ řekla mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Pavla Jakoubková.

Konkrétní vinu nesl i sloužící dispečer Správy železnic v Přerově (CDP), odkud je dálkově řízen vlakový provoz ve východní části republiky. Ten špatně vyhodnotil informaci od operátora drážních hasičů v České Třebové, který se na něj obrátil s žádostí o zastavení provozu.

I na straně Správy železnic (SŽ) došlo k nápravě. „Komunikace dispečerského aparátu se složkami IZS byla konkrétně nastavena, nicméně jsme pro zaměstnance řízení provozu připravili kurzy asertivity, aby se úroveň vzájemné interní i externí komunikace dále zvyšovala,“ doplnil mluvčí SZ Jan Nevola.

Není to jediné opatření, které má podobným nehodám v budoucnu předejít. Drážní inspekce ministerstvu dopravy doporučila vytipovat místa, kde silnice prochází v bezprostřední blízkosti dráhy a v případě sjetí auta mimo silnici tam hrozí podobný nebo ještě horší pád na kolejiště.

Ředitelství silnic a dálnic proto už na příští rok počítá na výpadovce z České Třebové směrem na Svitavy s umístěním nových svodidel. Stavbu mezi obcemi Rybník a Třebovice v těchto dnech ve společném řízení projednává krajský úřad v Pardubicích.

„Jedná se o úsek cca 1,3 km, kdy je železnice a silnice I/14 ve velmi blízkém souběhu bez bezpečnostních zařízení. Návrh zajištění bezpečnosti spočívá v osazení ocelových silničních svodidel. Dále se navrhuje rozšíření nezpevněné krajnice na šířku 1,5 m a úprava násypového svahu. Stavba je prozatím plánována na jaro 2023,“ uvedla mluvčí pardubické správy ŘSD Petra Drkulová.

zpět na článek