Havarovaná lokomotiva je na kolejích, pomáhal obr mezi železničními jeřáby

  13:34
Železničáři se ve čtvrtek na vjezdovém nádraží v České Třebové pustili do vyprošťování devadesátitunové lokomotivy Siemens Vectron, která byla po prosincové nehodě dvou nákladních vlaků mimo koleje. Logisticky nejnáročnější část pomohl zvládnout jeřáb Kirow EDK 1000.2, který je největší v Česku.

Kolejový obr mezi nehodovými jeřáby to neměl daleko. Německý stroj z poloviny 60. let minulého století s nosností 125 tun je z místního depa a využívá se při odstraňování následků železničních nehod.

Pomáhal mimo jiné před šestnácti lety u tragické nehody ve Studénce, kde železniční expres narazil do zříceného mostu.

Likvidace prosincové nehody dvou vlaků v České Třebové (5. ledna 2024)

Sehraný tým nehodového vlaku s podporou menšího jeřábu EDK 750 dokázal lokomotivu vyprostit za šest hodin. „Jsem rád, že je to za námi. Vrátit mašinu zpátky na koleje bylo to nejhorší,“ řekl Dušan Vacek, provozní ředitel společnosti IDS Cargo, které havarovaný vlak patřil.

O jak náročnou akci šlo, bylo vidět i o pár metrů dál, kde poslední části ze zničených vagonů doloval bagr z hloubky půldruhého metru. Ty pak končily pod hořáky autogenu.

Před odtažením lokomotivy do depa vyvstal navíc problém s podvozkem, který byl téměř dva měsíce zarytý v zemi.

„Teď máme problémy s odvozem, protože se nám netočí kola u druhé nápravy. Lokomotivu proto potáhneme smykem. Jiné cesty není. Řešíme teď místo na odstavení v depu,“ dodal Vacek. O osudu lokomotivy rozhodne komise, která stav značně poškozeného vozu zhodnotí.

Obří nůžky začaly likvidovat zničené vagony po nehodě v České Třebové

Likvidace nehody začala už v prosinci, kdy železničáři museli nejdříve snést trakční vedení, aby se k sedmnácti nejvíce poničeným vagonům uprostřed kolejiště dostala těžká technika. Hromadu šrotu pak drtily obří nůžky bagru.

5. ledna 2024

Nehoda se stala 3. prosince 2023, kdy nákladní vlak Pn 54812 minul návěstidlo zakazující jízdu a srazil se s nákladním vlakem Nex 62102, který se před ním právě rozjížděl.

Nehoda se škodou 150 milionů korun se obešla bez ztrát na životech. Třicetiletý strojvůdce stačil z vlaku před srážkou vyskočit a vyvázl se zlomenou rukou.

Nehodu šetří Drážní inspekce. Podle informací redakce iDNES.cz strojvedoucí vypověděl, že mu na lokomotivě selhaly brzdy.