iDNES.cz

Start přestavby železničního uzlu v České Třebové se posune, příprava je složitá

  15:04
Jeden z největších železničních uzlů v zemi si bude muset na zahájení připravované modernizace ještě nějaký ten pátek počkat. Složitost přípravy posune zahájení prací nejspíš na rok 2025. O modernizaci železničního uzlu v České Třebové se mluví čtyři desítky let.

Letecký pohled na nádraží v České Třebové | foto: Michal Klíma, MAFRA

Poslední zevrubnější rekonstrukcí prošel v 60. letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Je to znát na zastaralých nástupištích i na kolejišti s dřevěnými pražci, po kterém mohou vlaky jet maximálně šedesátikilometrovou rychlostí.

Některé věci nesnesou odkladu, a proto se železničáři do některých oprav už museli pustit. Například převěšování stávajícího trakčního vedení z vysokých sloupů v prostoru osobního nádraží na nové nosné konstrukce.

Podobných dílčích rekonstrukcí českotřebovské nádraží včetně nádražní budovy zažilo řadu, ale žádná z nich neměla vliv na průjezdnou rychlost ani na bezbariérovost nádraží.

Mapa modernizovaného úseku

Práce na jednom z největších železničních projektů, které v sobě zahrnují modernizaci více než 58 kilometrů kolejí, výměnu celkem 400 výhybek a rekonstrukci 32 mostů, začnou místo roku 2024 až v roce 2025.

„Dolaďujeme dokumentaci pro stavební povolení. Žádost o stavební povolení bychom měli podat někdy začátkem příštího roku na nový Dopravní a energetický stavební úřad. Aktuálně se dopracovává dokumentace pro stavební povolení. V létě příštího roku bychom vypsali tendr na realizaci a v roce 2025 bychom rádi uzel začali po etapách postupně realizovat,“ řekl náměstek Správy železnic (SŽ) pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

Stavba svojí náročností nemá na české železnici obdoby. Práce jsou naplánované na sedm let a vyjdou na bezmála 12 miliard korun. Železničáři by chtěli mít předschválené finanční prostředky na jaře příštího roku.

„Je to hrazeno z veřejných zdrojů. Musíme doložit, že ty prostředky, které se do toho vkládají, prokazují ekonomickou efektivitu. Je třeba volit takové řešení, aby nebylo příliš drahé a bylo optimalizované ve vztahu k nákladům. Vstupy v čase rostou. Inflace, zdražují se materiály. Musíme proto optimalizovat technické řešení, aby tam nebyly příliš drahé věci,“ řekl v Pardubicích na nedávné konferenci Spolku pro rozvoj dopravy Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb SŽ.

Předmětem projektu je zejména dosažení vyšší rychlosti vlaků, rekonstrukce nástupišť, prodloužení podchodu pod celou stanicí, rekonstrukce trakčního vedení a sdělovacího i zabezpečovacího zařízení. Stavební práce se zaměří nejen na samotnou stanici, ale také na navazující traťové úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.

Stanice bude řízena dálkově z Prahy. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV/50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny i na změnu napětí.

V neposlední řadě stavba sníží negativní vlivy železniční dopravy na obyvatele. Železničáři například nechali zpracovat novou aktualizaci hlukové studie, která byla důležitá k přehodnocení původně navrhovaných protihlukových stěn vysokých až pět metrů, které se nelíbily obyvatelům bydlícím blízko kolejí ani vedení města. Město docílilo zkrácení celkové délky protihlukových stěn a snížila se i jejich výška.

Ukončen bude i provoz obou podchodů, které jsou v havarijním stavu. Podchod z přednádraží ke společnosti CZ LOKO skončí. Lidé budou procházet nově prodlouženým podchodem k nástupištím. Podchod do průmyslové oblasti Borek nahradí bezbariérová lávka.

Na vjezdovém nádraží v České Třebové se letos na začátku prosince srazily dva nákladní vlaky, při nehodě vykolejilo 19 vagonů.

Z havarovaných vlaků v České Třebové zbyla jen hromada šrotu, musí se rozřezat. (6. 12. 2023)

6. prosince 2023

zpět na článek