Rozsahem bezprecedentní tři velké investice probíhají postupně od roku 2020 na železnici v Pardubicích. Cestující obtěžovaly výlukami, uzavřenými nástupišti a nepořádkem. Nyní už to neplatí.
Modernizace trati z Pardubic do Stéblové včetně nového mostu je hotová a výluky skončily. Výrazně pokročila i rekonstrukce železniční stanice Pardubice, cestujícím slouží opravená nástupiště a jedno zcela nové nástupiště i eskalátory.
A lepší se i vzhled samotné nádražní budovy. Její výšková část, která svými opadávajícími obklady dělala městu roky ostudu, je už opravená a stavba za více než půl miliardy korun prošla kolaudací.
Historie nádraží |
Teď už chybí opravit nádražní halu se dvěma křídly a bytovým domem. Soutěž na tuto akci za 855 milionů korun vyhlásila Správa železnic na začátku týdne. „Držíme slib a vypisujeme soutěž na hlavní část rekonstrukce pardubického nádraží. Pokud půjde vše hladce, můžeme v polovině příštího roku zahájit práce a v roce 2026 předat opravené nádraží veřejnosti,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a památkáři ji vnímají jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. I kvůli požadavkům památkářů se dokončení stavby včetně opravy bytového domu protáhne až do roku 2027.
„Je to velmi náročná stavba z hlediska dodržení podmínek památkové ochrany, což ovlivňuje i některé stavební postupy i dobu rekonstrukce,“ uvedl Pavel Paidar z odboru přípravy staveb Správy železnic.
Snaha o citlivou obnovu se podepsala na ceně. MF DNES před přípravou akce získala podklady Správy železnic, podle nichž by za běžných okolností oprava jen samotné nádražní haly stála 167 milionů, ale kvůli památkové ochraně přesáhne 400 milionů.
Stavbaři rozdělí opravu na tři etapy
Během prvního roku stavbaři budou mít za úkol provést rekonstrukci východního křídla a poloviny haly, v dalším roce budou pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední opraví bytový dům.
Zatímco přestavba nástupišť a nahrazení schodů eskalátory cestujícím zjednodušily život, obnova výpravní haly žádné zásadní novinky nepřinese. Mimochodem už proto, že dílo z padesátých let se osvědčilo a až na to, že je po více než půl století trochu zašlé, není na něm co měnit.
Podle Správy železnic se v hale rozšíří obchody, přesun čeká čekárnu pro matky s dětmi a úpravy se konečně dočkají veřejné toalety. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy. V přízemí západního křídla zůstanou zachovány technologické místnosti. Komerční prostory s ordinacemi a lékárnou se budou nacházet v přízemí a v 1. patře.
Ze tří investic do železnice v Pardubicích je hotová zatím nová trať s mostem přes Labe do Stéblové, která podle výsledku soutěže měla stát 2,7 miliardy korun.
Příští rok by pak měla skončit modernizace železniční stanice Pardubice za více než šest a půl miliardy korun. Její součástí je i lávka, která spojí nádraží a nástupiště se sousední čtvrtí Dukla. Fungovat by měla od poloviny příštího roku, stejně jako nová zastávka Pardubice centrum, kam začnou zajíždět některé vlaky od Hradce Králové a od Chrudimi.
2. listopadu 2022 |