Ještě loni na jaře údolím Tiché Orlice projíždělo 340 vlaků za den, dnes jich je něco kolem 230. Nákladná přestavba nejužšího hrdla hlavní trati z Čech na Moravu i přes odklon velké části mezinárodních vlaků přes Vysočinu dokáže dopravcům pěkně zavařit.
Mnozí cestující mají ještě v živé paměti, jak v srpnu kvůli strženému trakčnímu vedení u Brandýsa nad Orlicí hlavní koridor šest hodin stál. Na část spojů musely být nasazeny náhradní autobusové linky, některé vlaky byly zrušeny úplně.
Výluky kolejí v roce 2023Průjezdy sanační linky 31.3.2023 – 29.4.2023 traťová kolej 1 Bezpráví – Brandýs 30.4.2023 – 30.5.2023 traťová kolej 2 Ústí – Bezpráví 31.5.2023 – 29.6.2023 traťová kolej 2 Bezpráví – Brandýs |
Správa železnic po této události, která během modernizace určitě nebyla jediná, zohlednila i připomínky dopravců a upravila stavební postupy. A to například méně častým používáním hákovnic, které slouží k tomu, aby vlak při přejíždění na druhou kolej nepropojil beznapěťový úsek s úsekem pod napětím a neohrozil životy zaměstnanců pracujících na trakčním vedení. Pokud totiž strojvedoucí nerespektuje návěst a včas nestáhne sběrač na lokomotivě, dojde k poškození trolejí a následnému mnohahodinovému zpoždění vlaků.
Minimálně do jara však podobné komplikace na nejrizikovějším a nejvytíženějším úseku české železnice nehrozí.
Už na konci tohoto týdne si totiž stavaři dají zimní přestávku a na trať se vrátí až v březnu.
Všechny stavební práce jsou už za polovinou. Kompletně dokončena je například odbočka Bezpráví, která od loňského října zvyšuje průchodnost vlaků tím, že na téměř desetikilometrové trati mohou plynule přejíždět z jedné koleje na druhou.
Stavební práce loni probíhaly také na první a druhé traťové koleji, na trakčním vedení a mostech v úseku Bezpráví - Ústí nad Orlicí. Letos bylo stavební techniku vidět na zbývající části tratě, kde se začalo i s výstavbou nové stanice Brandýs nad Orlicí včetně nástupišť s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, což cestujícím umožní výrazně pohodlnější nástup do vlaku.
„Kvůli tomu, že oblast leží na jílech a geotechnické poměry zde nejsou ideální, je celá stanice na velkoprůměrových vibrovaných štěrkových pilotách. Probíhají také terénní úpravy podél protihlukových stěn, které ve směru na Choceň začínají za stanicí. Dokončujeme i zastřešení na výstupu z podchodu, resp. na přístřešcích, které budou obloženy dřevem a do údolí pěkně zapadají. Výtvarného zpracování se dočkají i protihlukové stěny. Podchod pod kolejemi umožní průchod do města, ke sportovnímu stadionu i na jednotlivá nástupiště,“ seznámil veřejnost s postupem prací na nedávné besedě v brandýském zámku Jaroslav Strnad, vedoucí sektoru Morava společnosti Eurovia CS, která modernizaci zajišťuje spolu s dalšími firmami.
Většina letošních prací skončí v neděli
Opravy za sebou mají také všechny propustky, mosty, opěrné zdi, sanací prošly i svahy.
Většina letošních stavebních prací bude ukončena 18. prosince, poté až do konce února se bude opět jezdit po obou kolejích.
Stavební finále bude spuštěno s nástupem března a vyvrcholí koncem června. Na své si při jeho sledování přijdou hlavně fanoušci železnice. Rekonstrukční práce na železničním spodku a svršku mezi Brandýsem a Ústím budou probíhat postupným pohybem unikátní sanační linky.
Ta v jednom průjezdu zvládá bez snesení kolejového roštu nejen staré štěrkové lože odebrat, zrecyklovat, znovu položit a zhutnit, ale i vrátit koleje na jejich místo a podbít je. Přes kilometr dlouhá strojní linka bude pracovat tak, aby vždy omezila jen jednu čtvrtinu tratě mezi odbočkou Bezpráví a zbylým úsekem do Brandýsa nebo Ústí.
„Když budeme pracovat na úseku Ústí nad Orlicí - Bezpráví, bude v tomto úseku vyloučena jen jedna kolej. Provoz mezi odbočkou Bezpráví a Brandýsem by měl probíhat dvojkolejně. Za strojem od zhotovitelů železničního svršku pojedou další linky, které kompletně vymění železniční svršek. Budou nahrazeny nové železobetonové pražce, kolejnice a nové štěrkové lože,“ řekl Strnad a upozornil, že vždy bude zachován jednokolejný provoz. Současně se budou dokončovat práce na trakčním vedení. Podle Českých drah však není vyloučeno, že některé vlakové spoje budou na jaře nahrazeny autobusy.
Součástí projektu bude i obnova oblíbené cyklostezky, které dala stavba zabrat. Podle stavařů je její kompletní oprava naplánována na rok 2023. Opravami projde i komunikace v Klopotech.
S koncem prací vyžadujících výluky se počítá v červnu 2023. Poté vlaky budou v celém úseku jezdit rychlostí 80 až 100 km/h.
Podobná sanační linka, která se na jaře objeví v údolí Tiché Orlice, opravovala železniční trať v Praze:
10. září 2021 |



