Mikrobus na zavolání na Svitavsku zklamal, kraj hledá vhodnější lokalitu

  7:46
Pardubický kraj chtěl změnit veřejnou dopravu a doplnit autobusové linky. Minibus na zavolání, který od května funguje pro obyvatele obcí v okolí Svitav, ale využívá s ohledem na náklady příliš málo cestujících.

Alternativní formu veřejné dopravy spustil Pardubický kraj ve spolupráci s českým startupem Citya. Ten už podobný projekt provozuje v Říčanech. Zatímco však v Říčanech panuje spokojenost, kraj je výsledky na Svitavsku zklamán. Firma Citya soudí, že byla zvolena nevhodná lokalita. Roli mohla hrát i politika.

Minibus nemá jízdní řád. Lidé si do mobilu stáhnou chytrou aplikaci #ZkusBus, v níž si objednají a zaplatí minibus, který pro ně přijede zpravidla až k domu.

Zkušební provoz se však neosvědčil, spoj použilo málo lidí. Náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr z ODS to připustil při jednání krajského zastupitelstva tento týden. „Nedopadlo to dobře,“ řekl zastupitelům. „Budeme spíše uvažovat o tom, jak a kde jinde nabídnout podobnou poptávkovou dopravu pokud možno s vyšším užitkem pro lokalitu,“ řekl pro MF DNES.

Svitavsko se na experiment nehodilo, říká nyní firma

Společnost Citya uvedla, že počet cestujících na Svitavsku byl třetinový proti jiným oblastem, kde působí. Hlavní problém vidí v tom, že kraj pro zkušební provoz vybral Svitavsko, které se pro to nehodilo. „Pro pilotní provoz jsme doporučili sedm lokalit, nakonec byl vybrán jiný region. Na Svitavsku jsme dosahovali stovek jízd měsíčně, zatímco v jiných regionech se bavíme v tisících na jedno vozidlo,“ uvedl zakladatel startupu Citya Dominik Janík.

Výběr Svitavska jako pilotní oblasti mohl ovlivnit fakt, že tam letos v září kandidoval do Senátu tehdejší náměstek hejtmana a senátor Michal Kortyš (ODS). Oficiální spuštění nové služby přijel osobně podpořit i ministr dopravy Martin Kupka z ODS.

„Velice oceňuji Pardubický kraj, který je vůbec prvním regionem v republice, jenž se vydal touto cestou,“ uvedl tehdy Kupka. Kortyšovi v senátních volbách chyběla podpora ve Svitavách a okolí, přitom právě tam krajský minibus před volbami doplnil nabídku linkové dopravy. Společnost Citya tehdy však nenaznačila, že pilotní lokalita nebyla zvolena dobře. Naopak – hovořila o Svitavsku jako o ideálním regionu.

Dobrý nápad, který je třeba dotáhnout

Podle starosty Svitav a vítěze letošních senátních voleb Davida Šimka jsou zkušenosti z regionu s minibusem rozporuplné. Starostové některých obcí mikroregionu službu chválí, jiní říkají, že dodávka přijela pro místní s velkým zpožděním, nebo dokonce vůbec.

„Když jsou lidé objednaní k lékaři a přijedou o půl hodiny později, tak podruhé tuto službu už nevyužijí,“ uvedl senátor. Podle něj chyběla nové službě propagace, takže řada lidí o ní nevěděla. Soudí také, že minibus využívali i lidé v rámci Svitav, kterým by sloužit neměl.

„Považuju to ale za skvělou službu, v Říčanech s tím mají dobré zkušenosti. Třeba by samospráva mohla pomoci tomu, aby to fungovalo lépe. Jsem zvědav na ta čísla,“ uvedl Šimek.

Ladislav Valtr chce přehled s počty cestujících zastupitelům předložit v únoru po vyhodnocení celého roku 2024. Přesná čísla proto zatím zveřejňovat nechce. Už dříve kraj uvedl, že za provoz platil 150 tisíc korun měsíčně.

Firma Citya předpokládá, že s krajem bude spolupracovat dál. A nezavrhuje ani Svitavsko. „Není vyloučené, že na Svitavsko se poptávková doprava vrátí, byť věříme, že v jiném režimu a za odlišných podmínek. Dle zpětné analýzy testovacího provozu i v tomto regionu dokáže být poptávková doprava velmi efektivním doplněním linkové dopravy a výrazně šetřit provozní náklady,“ uvedl Dominik Janík.

Zkušební provoz na Svitavsku měl být půlroční, kraj jej prodloužil až do konce roku. „Pilotní lokalitu vyhodnotíme a v dalším kroku případně pravděpodobně zacílíme na jiné území podle potřebnosti. ZkusBus je každopádně zajímavý nápad,“ uvedl Ladislav Valtr.

Moravská Třebová zkouší „městský taxík“

Mikrobusový taxík na zavolání zavedla Moravská Třebová, kde v půlce září začal zkušební půlroční provoz.

Například poslední listopadový týden si lidé přes chytrou aplikaci v telefonu objednali denně v průměru 15 jízd. Podle místostarosty Václava Dokoupila mikrobus odvezl za den zhruba 30 lidí.

„Odpovídá to predikcím společnosti Citya, která dodala softwarové řešení. Pořád pokračujeme s osvětovou kampaní. Stále je spousta lidí, kteří službu nezkusili nebo o ní nevědí,“ řekl místostarosta Moravské Třebové Václav Dokoupil.

Službu využívají hlavně obyvatelé okrajových částí města Sušice a Boršov, kam nezajíždí tolik běžné autobusové linky jako do jiných částí města. Naopak služba prakticky nefunguje v okolních obcích Útěchov, Linhartice, kde v průměru jezdí sotva jednotlivci.

„To bude první, co budeme vyhodnocovat. Jestli tam budeme pokračovat, nebo ne. My jsme se se starosty dohodli, že pilotní šestiměsíční období bude zatěžkávací zkouška a nebudeme po nich nic chtít,“ řekl Dokoupil. Je podle něj i na starostech obcí, aby službu více mezi svými lidmi propagovali. Pokud v tom nebudou vidět smysl, s velkou pravděpodobností tam provoz přestane. O službu má naopak eminentní zájem třeba obec Kunčina.

Celkové roční rozpočtové náklady jsou odhadované na 1,5 milionu korun. Citya poskytuje software a technickou podporu s call centrem, autobus provozuje společnost Busline. Přesný počet jízd a cestujících včetně vyčíslení výše jízdného, které bude příjmem města, město vyhodnotí v půlce března.