Stavba je to užitečná a Pardubice na ni čekaly desítky let. Nadchod přes koleje značně ulehčil cestu lidem z jihu města na nádraží. Už není potřeba přebíhat hojně využívané kolejiště a riskovat.
„Sám jsem překvapený, jak moc je lidmi nadchod využívaný. Je super, že ho máme,“ řekl Jan Hrabal, náměstek pardubického primátora. „Sluší se poděkovat tehdejšímu primátorovi Martinu Charvátovi a zastupiteli Martinu Kolovratníkovi, kterým se podařilo doslova vybojovat začlenění lávky do projektu rekonstrukce celého uzlu,“ doplnil.
Ovšem je také nutné dodat, že domluva se Správou železnic (SŽ) vznikla proto, že se radnice zavázala vzít si nadchod do svého majetku. Tedy aby se o její nákladný provoz starala ve své režii. A do toho se radním zase tak úplně nechtělo.
„Škoda, že nám nevyšla ta finta, že by nadchod zůstal SŽ a my bychom přispívali na její provoz,“ uvedl zastupitel za ODS a bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš.
Pardubice se baví lávkou pod sněhem. Krytá běžkařská dráha? Super, píší lidé![]() |
Ten má s celou transakcí ještě jeden problém. Státní firma sice nadchod přenechá městu téměř celý, ale jedna část jí zůstane, a to kamerový systém.
„V tom vidíme docela problém. Nám sice bude lávka patřit, ale neuvidíme na ni. To může být v případě vandalismu nebo výtržnictví špatné. Už vidím, jak bude policie dlouze žádat o obrázky. Doufám, že se toto vyřeší a my získáme přístup,“ uvedl Petr Kvaš.
První rok provozu nadchodu, ze kterého se dá přijít na všechna čtyři hlavní nástupiště nebo na autobusový terminál, stál SŽ zhruba tři a půl milionu korun. To je o dost méně, než se původně počítalo. Převod majetku tento týden schvalovali pardubičtí zastupitelé.
„Tento převod představuje jeden z významných momentů pro rozvoj městské dopravní infrastruktury a je výsledkem několikaleté spolupráce mezi Pardubicemi a státní organizací Správa železnic,“ dodal Jan Hrabal.
Lávka měří 290 metrů, na obou stranách je opatřena výtahem i schody. Má kulaté zastřešení s červenými prvky a po obou stranách jsou zadrátované části, aby lidé viděli na koridor a v tubusu nebylo v létě příliš horko. V zimě se však přes dráty logicky dovnitř dostával sníh. O jeho úklid se postarají Služby města.
Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala![]() |
„Budeme zajišťovat komplexní úklid, v zimě pak odstraňovat sníh a námrazu, pravidelně budeme čistit vnitřní prostory, madla, stropní a boční plochy a udržovat odvodňovací systém. Naším cílem je zajistit dlouhodobou funkčnost a estetickou úroveň této důležité dopravní stavby, která slouží široké veřejnosti,“ uvedla ředitelka Služeb města Pardubic Klára Sýkorová.
Větší strach však mají politici z toho, jak dopadnou eskalátory, které jsou také z větší části vystaveny vlivu počasí. Jejich časté opravy by mohly náklady na provoz lávky značně zvýšit. Starost o ně přitom spadne na další městskou firmu – dopravní podnik. „Zajistíme údržbu eskalátorů, výtahů i pohotovostní servis,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.
Ten má zároveň na starosti výstavbu parkovacího domu Jih, který na dukelské straně lávku už příští rok doplní. „Dům nabídne kapacitní parkování. Bude propojen s lávkou, čímž vznikne velmi pohodlný přestup mezi autem, vlakem, linkovým i městským autobusem. Počítá se také s dostatečným prostorem pro jízdní kola, takže zde vznikne významný dopravní uzel,“ doplnil.