Za nehodu tehdy mohla nepozornost železničářů, kvůli které se na lokální trati samovolně rozjelo několik nákladních vagonů se dřevem a železným šrotem.
Vagony vyjely ze stanice Čachnov a během zhruba pětiminutové cesty nabraly v prudkém klesání až stokilometrovou rychlost. U Krouny pak smetly motorák, ve kterém cestovalo 23 lidí. Strojvedoucí, před kterým se vynořily v zatáčce, neměl na jednokolejce žádnou šanci reagovat.
Náraz odhodil motorák 60 metrů dozadu. Osmnáct lidí bylo mrtvých okamžitě, devatenáctá oběť podlehla zraněním v nemocnici.
Jedna z pouhých čtyř přeživších má od té doby problém nastoupit do vlaku. Postupně se její stav zhoršil natolik, že nemohla chodit do práce a je v plném invalidním důchodu.
Dnes pětačtyřicetiletá žena žádala v roce 2015 České dráhy a Správu železniční dopravní cesty o odškodnění pět milionů korun.
„Soud nám tehdy nepřiřkl vůbec nic. Podali jsme odvolání a už přes rok se nic neděje,“ přibližuje aktuální stav kauzy právník Alexander Nett.
Soud se podle něj odvolal na to, že České dráhy již oběti nehody v minulosti odškodnily.
Vlakvedoucí a průvodčí šli do vězení
„V případě odškodnění zraněných a pozůstalých se postupovalo podle tehdy platného občanského zákoníku,“ řekla tehdy mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Krátce po nehodě navíc podle ní získali pozůstalí každé z obětí 20 tisíc korun na výdaje spojené s pohřbem. Podle drah šlo navíc o zálohovou platbu, která se v případě dalších nákladů doplácela.
Vyšetřování odhalilo jako příčinu nehody nepozornost a spěch skupiny zaměstnanců drah, kteří v Čachnově posunovali vagony nákladního vlaku. Při práci zabrzdili jen služební vůz - takzvaný hytlák - na samém konci soupravy. Zbylé tři vagony plné dřeva a šrotu nechali být.
Brzda lehkého hytláku však nemohla tlaku plných vagonů odolat a vozy se samovolně rozjely. Jeden z posunovačů se ještě snažil ujíždějící vagony zastavit, ale bez úspěchu.
Železničář, který se na poslední chvíli snažil ujetí vagonů zabránit, nakonec vyvázl bez trestu. Vlakvedoucí dostal osm let vězení, druhý z průvodčích nákladního vlaku pět let. Oběma soud uložil také několikaletý zákaz výkonu povolání.
Oběti dnes na místě připomíná pomník z hrubě otesaného kamene s leštěnou deskou. Jsou na ní vytesána jména všech 19 mrtvých, z nichž nejmladšímu bylo 11 a nejstaršímu 58 let.