Auta se na silnici vrátí až po dvou letech, opravu zhatil sesuv u Orlice

  14:06
Světlo na konci tunelu se objevuje u jedné z nejdelších a nejdražších oprav části silnice nedaleko Ústí nad Orlicí. O moc pozitivní zprávu však pro řidiče nejde. Přes rok a půl uzavřený kilometrový úsek silnice u Kerhartic bude kvůli sanaci nestabilního podloží dokončen místo původně slibovaného termínu letos na podzim až na konci příštího léta.

Oprava vytížené silnice skončila kousek za Kerharticemi, zde je rozhraní opravené a původní vozovky. | foto: Martin Švec

Pokud by někdo vyhlásil anketu o nejdéle opravovanou silnici, s přehledem by nejspíš vyhrál šestnáctikilometrový úsek silnice druhé třídy II/315 mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, kterou Pardubický kraj opravuje od roku 2011.

Zatímco velká část modernizace je již hotová, poslední malý úsek v Kerharticích stále čeká na své dokončení.

Stavba musela být na podzim roku 2021 nedlouho po uzavření tendru přerušena z důvodu sesuvu půdy svahu v blízkosti Tiché Orlice, kolem které silnice vede. Stavební firma Strabag z trasy dlouhé cca 3,3 km provedla alespoň opravu dvou kilometrů od konce Hrádku na počátek Kerhartic.

Právě tam stavbaři zjistili, že svah ujíždí a jeho zajištění by práce výrazně prodražilo. Jelikož kraj nemohl s firmou kvůli velkému nárůstu ceny uzavřít dodatek, práce proto ukončila a úředníci museli najít nového dodavatele, který by práce po vypracování dodatečných opatření proti erozi břehů řeky dokončil.

Nejlepší nabídku podala firma Eurovia, která se zavázala během půl roku dokončit opravu kilometr dlouhého úseku za téměř 42 milionů. Přitom zhruba tříkilometrový úsek z Hrádku do Kerhartic stál necelých 30 milionů korun.

Práce na stavbě začaly tento týden

Stavební technika však vyjela do terénu teprve ve čtvrtek. Mezi odborníky totiž panovala obava, že navržená protierozní opatření nebudou po dalším provedeném geologickém měření fungovat.

„Po dohodě se zhotovitelem a na základě odborného doporučení jsme ještě před zahájením samotné stavby přistoupili k provedení hloubkových vrtů s instalací inklinometrů pro přesné měření případných pohybů svahu. Následně byla provedena tři měření, v rámci kterých nebyl zaznamenán žádný posun,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Odborníci poté vypracovali nová technická opatření proti erozi břehů koryta Tiché Orlice.

„Pokračování modernizace silnice II/315 z Ústí nad Orlicí směrem na Hrádek je jednoznačně dobrou zprávou pro všechny řidiče a obyvatele celé oblasti, ale také pro nás jako kraj, protože nikdo z nás nečekal, že se bude jednat o takto komplikovanou stavbu, která si vyžádá nepředpokládaná řešení a časové posuny,“ dodal Netolický s tím, že předpokládaný termín dokončení je stanoven na konec léta příštího roku.

Do té doby musejí řidiči využívat téměř 20 kilometrů dlouhou objízdnou trasu přes Libchavy.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.