iDNES.cz

Muzejníci v nové knize připomínají významné karosáře, Sodomka nesmí chybět

  8:00
Bárnet/Holešovský, Holický, Kadrmas, Metyš, Skalický a samozřejmě Sodomka. To je necelý výčet jmen významných karosářů působících na území dnešního Pardubického kraje, kteří svými pracemi výrazně ovlivnili vývoj v oblasti automobilismu. A kteří jsou hlavními postavami nové knihy Jiřího Junka a Martina Štěpána Českoslovenští karosáři.

Umění karosářů připomíná v knize řada fotografií. Na snímku kabriolet Tatra 52 vyrobený v roce 1932 pro Jana Wericha. Jen za originální karoserii zaplatil v té době úctyhodných 36 tisíc korun, což byla částka, za kterou se daly pořídit dva lidové automobily Aero 500. | foto: repro z knihy Českoslovenští karosáři

„Kniha se věnuje sedmi, respektive osmi karosářům a jejich dílnám. U většiny se nám podařilo dohledat jejich potomky a navázali jsme s nimi spolupráci. Díky tomu jsme dokázali sehnat celou řadu informací, fotografií a vykreslit nejen specifika karosářské výroby, ale i mnohé hospodářské a sociální aspekty období první poloviny 50. let 20. století,“ řekl ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Kniha tak obsahuje nejen fotografie z rodinných archivů, plánky či dokumenty, ale nabízí také zajímavé osobní příběhy včetně dopadů politické situace na jednotlivé karosáře a jejich rodiny.

„Na všech těch příbězích je fascinující obrovská houževnatost lidí v té době, v jakých podmínkách pracovali, co dokázali vyprodukovat a co vše své firmě dávali,“ dodal Jiří Junek.

Každá z firem má svá zvláštní specifika, například Bohdan Metyš z Litomyšle začal první automobilové karoserie vytvářet již před rokem 1913, a to zejména na podvozcích Praga.

Mezi největší karosárny v Československu patřila ve třicátých letech Sodomkova ve Vysokém Mýtě, v jejímž portfoliu kromě karoserií aut lze nalézt také kluzáky, větroně či karoserie trolejbusů. Karosář František Holický z Holic, původně vyučený sládek, navíc podnikal v autobusové dopravě a dostal se do ostrých střetů se šoféry tehdejších státních autobusů. Odehrával se mezi nimi tak tvrdý konkurenční boj o cestující, že do něj musel zasáhnout i pardubický starosta.

Jedná se o první díl s podtitulem Pardubický kraj. 

„Možná jsme si tím i trochu zavařili, protože teď musíme zmapovat kraje ostatní a také Slovensko a Podkarpatskou Rus. Původní záměr byl vytvořit stručný přehled s údaji, kdy působili a jak firma dlouho fungovala, ale bylo by nám líto nezveřejnit materiály, které jsme získali, a kniha nám tak hezky nabobtnala,“ uvedl Junek s tím, že další díl věnují karosářům na Hradecku. 

Knihu vydalo Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. To letos v dubnu převzalo od města provoz Muzea českého karosářství a jsou zde přestěhované všechny exponáty Carosserie Sodomka. V areálu bývalé zemědělské školy se plánují pro muzeum nové prostory.

zpět na článek