Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

  11:34
Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

Cestující na rychlíkové lince R19 mohou nyní zažít dvě naprosto odlišné reality: zastaralé vagony versus luxusní ComfortJety. Jízda stojí stejně, komfort a požitek z ní je diametrálně odlišný. Na rychlíkovou linku Praha – Česká Třebová – Brno totiž České dráhy na běžných rychlících testují nejmodernější vozy ComfortJet.

Rychlíky Svitava na páteřní železniční lince R19 objednávané ministerstvem dopravy zastavují v Pardubickém kraji v Přelouči, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitavách a Březové nad Svitavou. Kdo má štěstí, může na jednom z devíti párů těchto vlaků zažít nebývalý komfort.

České dráhy v tichosti před pár týdny nasadily na některé rychlíky Svitava pomyslný rolls royce mezi vlaky v podobě netrakční osmivozové soupravy ComfortJet. Prozatím byly na jaře představené vozy nasazovány jen na dálkových spojích do Ostravy.

„Obvykle takové soupravy Svitavami jen projíždějí,“ utrousil v neděli dopoledne na svitavském nádraží jeden z cestujících, když se za obstarožní modernizovanou lokomotivou z 80. let novotou zářící vozy náhle objevily. V ten samý okamžik cestující na druhé straně peronu zažívali velký návrat v čase.

Stejný rychlík, jen v opačném směru na Prahu, vypadal až na modrobílý nátěr jak z konce 80. let. Souprava složená z vozů B východoněmecké vagonky v Budyšíně neměla s vychvalovanou kvalitou komfortních vozidel národního dopravce nic společného. A nejde o nic mimořádného. Kvůli nedostatku nových jednotek InterPanter jsou na rychlíkových spojích mezi Prahou – Českou Třebovou a Brnem vidět staré vagony zcela běžně.

Změny v jízdním řádu: Cestu k Baltu zkrátí nový expres, ETCS si vynutí přestupy

„Když mám štěstí na ComfortJet a ve stejný den i na tyhle hrůzy, je to jako přesednout z trabantu do ferrari,“ říká Petr Dvořák, který může v těchto dnech oběma soupravami za stejnou cenu jezdit.

ComfortJet je vybaven nastavitelnými sedačkami, dobíječkami pro elektrokola, bezdrátovými nabíječkami pro mobily, tlakotěsnými okny s vyšší propustností mobilního signálu nebo dětským kinem. Klimatizace je samozřejmostí.

Osm z dvaceti objednaných souprav, které vyjdou na 12,5 miliardy, začnou od nového jízdního řádu zajíždět do Berlína, Hamburgu, Vídně či Budapešti. Cestující v Pardubickém kraji si kromě Pardubic a České Třebové mohou na nové soupravy nechat zajít chuť.

Jak iDNES.cz potvrdil mluvčí Českých drah, na rychlících Svitava jsou nejmodernější vlaky, se kterými je počítáno i na prvních úsecích vysokorychlostních tratí, nasazeny pouze dočasně.

ComfortJety na rychlících za pár dní skončí

„Nasazení ComfortJetů na vlaky Svitava je dočasné a jeho ukončení je plánované 14. prosince 2024 s novým jízdním řádem. Provoz ComfortJetu na vlacích Svitava souvisí s odzkoušením soupravy před jejím nasazením do mezistátní dopravy. Jednotky ComfortJet jsou určeny především pro vlaky Berliner, Metropolitan a Vindobona, takže v budoucnosti budou projíždět Pardubicemi a Českou Třebovou na nejvýznamnějších výkonech Českých drah,“ uvedl Petr Šťáhlavský.

Do nedělní změny jízdních řádů je na 18 spojů rychlíků Svitava nasazeno v obou směrech 10 InterPanterů, na 6 spojích jezdí vysloužilá „béčka“ a dva spoje obsluhují ComfortJety. Ačkoli nový jízdní řád počítá oproti současnosti s jedním spojem navíc, starých vozů by od nového grafikonu mělo ubýt.

„Jeden pár vlaků (R 876/879) bude řazen z klasických vozů kategorie EC/IC. Na ostatní spoje jsou plánované jednotky InterPanter. Starší vozy jsou stále k dispozici jako záloha pro řešení například vyššího správkového stavu jiných typů vozidel, jako posilové pro zvýšenou frekvenci cestujících nad plánované řazení a podobně,“ dodal Šťáhlavský. K nasazení vozů, které drahám dobrou reklamu nedělají, může dojít i při jiných mimořádnostech, jako jsou poruchy či výluky.